Vijf spellen waar je je back to school waant! Niet met strafwerk, maar met een gezellige avond.

  • Codenames (White Goblin Games, richtprijs € 19,-)

codenamesBij het allerleukste taalspel voor 2 – 8 personen mag je eigenlijk maar heel weinig zeggen; één woord moet genoeg zijn om punten te verdienen. Je speelt dit spel met een team, waarbij een persoon het hoofd van de geheime dienst is die gecodeerde boodschappen doorgeeft. De ander is een geheim agent die de code ontcijfert. Je kan ook met meerdere mensen een team vormen om samen de code te ontcijferen. Op tafel liggen 25 kaartjes, op iedere kaart staat een woord. Degene die de aanwijzingen geeft, krijgt een plattegrond waarop een patroon staat in rood en blauw. Kies een kleur en probeer de woorden in dat patroon over te brengen aan je teamleden. Het gaat erom dat al jouw woorden worden geraden en liefst zo snel mogelijk. Dus probeer je met één woord meerdere kaartjes te beschrijven. Dat doe je door een woord te zeggen en een getal, bijvoorbeeld: eten – drie. Je teamleden zoeken nu drie kaartjes waarvan zij denken dat die iets met eten te maken hebben. Let op: er is ook een moordenaar in het spel. Als iemand dat woord noemt, is het spel afgelopen. Een erg leuk en verslavend spel, dat je door de enorme hoeveelheid kaarten en patronen vaak kan spelen. Kijk hier voor een uitleg van de uitgever.

  • Het Masker van Amon Ra (Haba, richtprijs € 20,-)

het-masker-van-amon-raDit spel voor 2 – 4 personen maakt rekenen spannend. Voor kinderen en voor de volwassenen die meedoen! Het speelbord is een plattegrond van een museum met waardevolle kunstschatten. Het museum is gesloten en overal zijn laserstralen met cijfercodes. Iedere speler krijgt een pion van een geheim agent en loopt daarmee zijn route door het museum. Zodra je voor een cijfercode staat, gooi je de zes dobbelstenen. Staat op een van die dobbelstenen het getal van de code, dan pak je die eruit. Je springt over het cijferslot en loopt verder. Het kan gebeuren dat het getal van de code niet op de dobbelsteen staat. Dan moet je met de dobbelstenen gaan rekenen. Alles mag: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen. Als je wilt, mag je rekenkundig helemaal los gaan, totdat je op het getal van de code komt. De dobbelstenen die je hebt gebruikt, gaan wel uit het spel. Zo loop je verder tot je op een gegeven moment niet meer genoeg dobbelstenen hebt of de code niet kan kraken. De volgende geheim agent is aan de beurt. Echt een ontspannen, lichtvoetig spel waarbij je tussen neus en lippen door flink moet rekenen. In Duitsland heet het spel Geheimcode 13+4, lees hier de Duitse recensie (kan je direct dat schoolvak oefenen 🙂 )

  • Vroeger of Later (Jumbo, richtprijs € 9)

vroeger-of-laterMet dit kaartspel voor 2 – 8 spelers test je je kennis van de geschiedenis. Iedere speler krijgt negen kaarten die hij open voor zich neerlegt. Op de achterkant staat namelijk het jaartal en dat mag niemand zien. Op de voorkant staat een gebeurtenis uit de geschiedenis. Als je even snel informatie wilt, lees je alleen het witte gedeelte voor de hoofdzaken. Wil je meer lezen, dan pak je ook de rest van de tekst mee. In het midden wordt een kaart van de trekstapel gelegd. Iemand leest de gebeurtenis voor. Daarna kiest de eerste speler een van de kaarten voor zich en bedenkt of dit vroeger of later is dan de gebeurtenis op tafel. Leg de kaart zo neer dat niemand de achterkant kan zien. De volgende speler is aan de beurt. Hij kan óf de tijdlijn in twijfel trekken óf accepteren en een kaart aanleggen. Als hij de tijdlijn niet accepteert, dan worden alle kaarten omgedraaid en gecontroleerd. Soms komt de tijdlijn heel nauw en gaat het om maanden. Omdat ook de Nederlandse geschiedenis aan de orde komt, kan je met je medespelers ‘down memory lane’ als jullie in een melancholische bui zijn. Check hier met een paar kaarten uit het spel hoe het zit met jouw geschiedeniskennis. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit spel niet meer zo goed verkrijgbaar is. Een alternatief is het spel Timelines waarbij de geschiedenis alleen iets beperkter is.

  • Legendarische uitvinders (Bombyx, richtprijs € 29,95)

uitvindersWeet je wie jou voorgingen op de weg van de wetenschap? Leer uitvinders kennen met dit spel voor 2 – 5 personen. Iedere speler krijgt vier uitvinders voor zich met bepaalde basiskennis in de kennisgebieden natuurkunde, scheikunde, werktuigkunde en wiskunde. Deze kennis zet je in om meer kennis te vergaren, om extra vaardigheden te verwerven en natuurlijk om overwinningspunten te verzamelen. Je speelt het spel in drie periodes. Elke periode leg je in het midden van de tafel een aantal uitvindingen (het aantal spelers + 3). Op iedere uitvinding staan de kennisgebieden die ook op de kaart van jouw uitvinders staan. Zet een uitvinder aan het werk om jouw blokjes op een uitvinding te zetten. Wie de meeste blokjes op een uitvinding heeft staan, mag als eerste kiezen welke fiches hij kiest: ga je voor overwinningspunten of wil je je uitvinder slimmer maken voor een volgende ronde? Eigenlijk wil je alle fiches èn de uitvinding, maar dat mag natuurlijk niet. Denk dus goed na hoe je je uitvinders zo gunstig mogelijk inzet. Het spel ziet er goed uit en is informatief. Zo staan op de uitvindingen data (de mechanische klok; 1284, de olielamp; -3000, de pijl en boog; -10.000) en is er een boekje met de biografieën van alle twintig uitvinders. Kijk hier voor een review.

  • Potion Explosion (999 Games, richtprijs € 28,50)

potionexplosionVoor een dosis scheikunde, speel je dit spel voor 2 – 4 personen. Op school mag het niet, maar hier wel: verschillende ingrediënten mixen tot ze exploderen! In het midden staat een bak met knikkers. Dit is de mixer waarbij de knikkers er aan de bovenkant ingaan en dan in verschillende rijen eruit komen. De bak zet je de eerste keer in elkaar en kan je dan gewoon in de speeldoos bewaren. Iedereen pakt een plankje en mag dat vullen met twee flesjes voor toverdrankjes. De toverdrankjes bestaan uit verschillende kleuren. En hé, dat zijn precies de kleuren van de knikkers! Als je aan de beurt bent, pak je een knikker uit een van de rijen. Als je een knikker weghaalt en er knallen daarna twee dezelfde kleuren tegen elkaar aan (een explosie), mag je die kleuren ook pakken. Veroorzaak je daardoor weer een explosie, dan mag je die ook weer pakken. De knikkers zijn de ingrediënten voor je drankjes en je legt ze op de overeenkomstige kleuren in het flesje. Op je plankje heb je ruimte voor drie reserve-knikkers. Is een drankje vol, dan heb je de opdracht goed afgerond. Je draait het flesje om en het krijgt nu een speciale kracht die je in kan zetten om nog succesvoller te worden met drankjes brouwen. Je verdient bonussen als je drie dezelfde drankjes hebt gemaakt, maar ook als je vijf verschillende hebt gebrouwen. Het is een grappig spel dat de exacte wetenschappen een mooi kleurtje geeft. Kijk hier voor een uitgebreide speluitleg.

– Deze review publiceerde ik eerder op www.Dobbelix.nl –

Vijf schoolvakken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *