Een speels uitje als cadeau!
Geef de ouderwetse puzzeltocht een upgrade met een app en je hebt mij voor een stadswandeling!
En niet alleen ik word daar enthousiast van, zoon ook. Probeer een puber maar eens enthousiast te krijgen voor een wandeling of een museum.
Steeds meer uitjes worden aantrekkelijker gemaakt door een (educatief) spel al dan niet met handig device.
Hier zie je bijvoorbeeld een plattegrond die we moesten downloaden voor Heel Holland Speurt. Een moderne puzzeltocht door een aantal steden in Nederland. Wij speurden in Deventer.
In de app kon je wisselen tussen de plattegrond en de opdrachten. Zodra je bij een oranje stip was, stond er een foto-opdracht voor je klaar. Had je die opdracht goed gedaan, dan kreeg je nog een extra puzzeltje om een letter te verdienen. Alle letters samen maakten een woord.
Iedereen doet mee
Het leuk van zo’n digitaal uitje is dat er voor ieder wat wils in zit: de een checkt de route, de ander zoekt de foto’s en een derde stort zich op de kruiswoordpuzzel. Heb je geen zin in wandelen of puzzelen, dan ga je lekker op een terrasje zitten. Want het uitje is toch in het centrum en het duurt hooguit een uur.
Dwaallichtjes volgen
Geen zin om in een druk stadscentrum rond te lopen, dan zijn er ook wandelingen door de natuur. Zoals bijvoorbeeld The Nature Game, een wandeling met tablet door Nationaal Park Dwingelderveld.
Hier zie je geen kaart, maar volg je de route tijdens het spel. Tussendoor doe je mini-games en krijg je informatie over de natuur en de geschiedenis van het park.
Op de tablet moet je allerlei informatie invullen en er zitten soms wat dwaallichtjes tussen, dus heel goed kijken en nadenken. Aanrader!
Binnen speuren
Leuk zo’n wandeling, maar wat als het regent?
Ook musea hebben steeds vaker erg leuke programma’s voor kinderen. Ik zeg: kinderen… maar eerlijk gezegd vind ik die puzzeltochten ook veel leuker dan alleen de droge informatie beluisteren.
Het Rijksmuseum voor de Oudheden heeft altijd erg leuke programma’s. Een tijd terug deed ik de kinderrondleiding over Keizer Domitianus.
Kinderen werden door de tijdelijke tentoonstelling geleid aan de hand van dilemma’s waar de jonge Domitianus voor stond. Elke keuze had z’n consequenties, de een beter dan de ander. Je kan erover discussiëren of dit een echt ‘spel’ is in de zin van opdrachten oplossen/ winnen/verliezen etc. Wat het zeker gemeen heeft met spellen is dat je steeds keuzes moet maken en dat het de emotie aanspreekt. Het raakt spellen zoals De Schatzoeker van de Kuala-Archipel die zowel coöperatief zijn als belevend.