Betekenisvol leren: zet spellen in de leerlijn

Als we het klassensysteem nou eens loslaten en kijken waar een kind aan toe is en wat het kind wil leren?

Best een gewaagde gedachte, want je laat het klassieke systeem los en richt je onderwijs op de behoefte van het kind.

Pinterest rekenspellen in de leerlijn

Basisschool Gummarus in Steenbergen durfde het aan.

Leerkracht Rosalinda Goedegebuure licht toe: ‘We laten het klassensysteem niet los in de organisatie, maar in het leren. Daarbij kijken we naar de SLO-doelen waarin kinderen zich vanaf groep 1 op hun eigen niveau mogen ontwikkelen.’

Rekenspellen van Pen & Pion die basisschool Gummarus gebruikte.
O.a. 3*4 Klatsch (links) en Formula (midden-boven)

Dat kan betekenen dat een kind fysiek in groep 5 zit, maar nog niet voldoende toegekomen is aan het werk van groep 4. Op de leerlijn is een leerling dan nog met het werk van groep 4 bezig. Of juist andersom, dat een kind al toe is aan een volgende stap en zijn klasgenootjes nog niet.

We kijken steeds waar het kind zich op de leerlijn bevindt. Deze leerlijn gaat ook naar de ouders als vorm van rapport.

Rosalinda vertelt dat dit voor zowel ouders als school een behoorlijke denkomslag is. ‘Ouders vinden het lastig dat we de ontwikkeling niet meer aangeven in de vorm van ‘groep 6’ of ‘groep 7′. We laten ze zien waar het kind staat op de leerlijn, ook laten we de groei van de leerling ten opzicht zichzelf zien.’

Voor de school zelf is het ook een omslag. Zo krijgt de leerkracht veel meer een coachende rol en is er behoefte aan meer variatie in materiaal. Rosalina vertelt: ‘We gebruiken methoden en Internet als bronnenmateriaal en zetten in de bovenbouw Snappet in. Daarnaast hebben we behoefte aan ander educatief materiaal zoals spellen.’

Zo kwam Rosalinda bij Pen & Pion terecht.

Spellen invoeren in de leerlijn rekenen

Het plan van Rosalinda en haar collega’s is om spellen stapsgewijs in te voeren op de leerlijn.

In de afgelopen periode heeft ze zich voornamelijk gericht op het inventariseren van geschikte rekenspellen. Daarvoor heeft ze een doos rekenspellen van Pen & Pion geleend en een maand lang uitgeprobeerd in groep 4.

Daarnaast heeft ze onder haar collega’s geïnventariseerd welke spellen er al in de klassen staan. Ook is ze met een collega naar Spiel geweest en heeft zich daar in de overvloed aan educatieve spellen gestort. Het grote voordeel van Spiel is dat er een internationaal aanbod is waar je bij aan kunt schuiven om de spellen te voelen, uit te proberen en met de uitgever te praten.

Hoe bouw je de spellenkast op?

Inmiddels heeft de school dan ook een flinke verlanglijst met spellen. Maar voordat Rosalinda spellen aan kan schaffen, moet het team keuzes maken: ‘Gaan we investeren in zoveel mogelijk spellen om zoveel mogelijk domeinen van de leerlijn te bedekken? Of kiezen we ervoor om eerst te ervaren hoe het gaat en gaan we na 6 weken evalueren welke spellen goed vallen en waar het team meer exemplaren van zou willen?’

Een afweging waar de school nog over nadenkt. In de tussentijd richt Rosalinda een spellenkast in. Deze kast komt op een centrale plek en alle leerkrachten kunnen er materiaal uit lenen. Het team krijgt een overzicht met leerlijnen van de rekendomeinen waarin alle spellen uit de kast zijn opgenomen.

Bij ieder spel heeft Rosalinda snelregels of een verwijzing naar een youtubefilm opgenomen, zodat leerkrachten en leerlingen snel en makkelijk aan de slag kunnen.

Dat de spellen een succes zijn in de klas heeft Rosalinda al gemerkt: ‘Op Spiel heb ik direct een aantal spellen gekocht en in groep 8 uitgeprobeerd. De kinderen komen nu steeds bij me vragen wanneer we weer gaan spelen.’

Spellen sluiten aan bij de nieuwsgierigheid en behoefte van kinderen. Als een school spellen gericht inzet, zijn ze een perfect leermiddel om lesstof te verkennen, herhalen en verdiepen.

Rekenkist spellen te huur bij Pen & Pion.
Rekenkist Pen & Pion

Basisschool Gummarus neemt de weloverwogen stap om dat te doen. De komende tijd is voor de school een proefperiode. Het is een periode waarin ze leerkrachten laten kennismaken met de spellen en waarin ze de spellenkast domein voor domein op zullen bouwen.

Rosalinda komt graag in contact met andere basisscholen die deze stap hebben gezet. Stuur me een mail en ik breng je met haar in contact. Of als je je ook oriënteert op spellen als leermiddel en daar eens verder met me over wil praten.

Benieuwd hoe andere scholen spellen hebben opgenomen in hun lesprogramma? Kijk dan eens bij de Plusklas van basisschool Helder Camara of het spellenuur in groep 6 en 7 van basisschool Hieronymus.


* In deze blog vind je affiliate-links naar spellen. Koop je een spel via een van de links, dan krijgt Pen & Pion er een percentage van.

Dit artikel delen:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.