Bijna alle creativiteit houdt betekenisvol spelen in zich besloten.
Abraham Maslow
Wat zijn de spelletjes uit je jeugd? Ganzenbord, Mens Erger Je Niet, Monopoly? Leuk om te spelen, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien. Hoe komt dat?
Bij spellen zoals Mens Erger Je Niet bepaalt de dobbelsteen het grootste deel van het spel. Je rolt met de dobbelsteen, loopt het aantal vakjes dat ‘ie aangeeft en hoopt dat je niet in de put komt.
Oké, bij Mens Erger Je Niet bepaal je zelf met welke pion je loopt. En bij Monopoly kan je onderhandelen. Maar al met al is de dobbelsteen bepalend. Geluk bepaalt wie wint of verliest.
En toen kwam Kolonisten van Catan op de markt.
De dobbelstenen bepalen daarbij alleen welke grondstoffen je krijgt. Vervolgens is het aan jou als speler om je strategie te bepalen. Je bepaalt je plan, past dat aan als anderen dat doorkruisen en probeert medespelers zover te krijgen een gunstige deal met je te maken.
Catan maakte de weg vrij voor een stroom aan spellen die een beroep doen op de kennis en vaardigheden van de speler. En elk jaar komen er nieuwe spellen bij.
Bordspelers leven in een Gouden Eeuw!
Tel daarbij op dat er een nieuwe generatie gamers in je klas zit. De groep waarvoor online spelen een vanzelfsprekendheid is, wordt steeds groter.
In Minecraft bouwt de nieuwe generatie huizen, dorpen en steden terwijl ze online chat met leeftijdsgenootjes van over de hele wereld.
Spelelementen spreken kinderen aan en dagen hen uit problemen op te lossen, nieuwe technieken te leren en kennis te verdiepen.
Spellen zijn futureproof lesmateriaal!