‘Weet jij een spel waarmee je spelling oefent?’

Terwijl een vriendin me dit vraagt, rolt haar dochter met haar ogen: ‘Toch niet weer zo’n leerspel?!’

Een leerspel?

Ze bedoelt een spel waarmee je de tafels oefent of woordjes leert voor de Cito.

Kinderen prikken er dus gewoon doorheen. Ze weten dat sommige spellen gewoon leertaken zijn, maar dan in een andere vorm.

Niks mis met zo’n leerspel. Een kwartet is toch weer  wat anders dan een werkblad. Je speelt een spelletje, je herhaalt de lesstof en het is gezellig. Mooi toch!

Naast de leerspellen promoot ik graag die andere categorie spellen: de spellen waarbij je het geleerde als middel inzet. Dat zijn de spellen waarbij rekenen niet het doel is, maar juist het bouwen van de grootste stad of het vinden van een schat je opdracht is.

Rekenen heb je nodig om zo snel mogelijk bij de schat te komen of zoveel mogelijk geld te verdienen. De vaardigheid is dan een middel dat je inzet om verder te komen in het spel.

Een voorbeeld is Machi Koro. Nergens op de doos staat rekenen als leerdoel. Toch kom je het overal in het spel tegen: je krijgt geld van anderen, je moet zelf geld betalen, je verzamelt kaarten die elkaar weer kunnen versterken. Hoe verder in het spel, hoe groter de getallen.

Ben je niet zo goed of snel in rekenen? Dat betekent niet dat je Machi Koro verliest. Jij hebt misschien wel heel sterk strategisch inzicht en bent daarmee de rekenaars net een stap voor. Omdat het spel niet alleen maar op rekenen focust, is het voor iedereen leuk om te spelen. Ook voor de zwakkere rekenaars.

Bovendien blijft het spel langer zijn aantrekkingskracht houden. In een volgend spelletje kan de speler een andere aanpak uitproberen. Of het wordt een heel andere spel omdat er andere spelers meedoen die een onverwachte strategie inzetten.

En tot slot speel je een spel als Machi Koro, maar ook bijvoorbeeld Drakenwoud (hier rechts op de foto) op school, thuis, met vrienden, op een familiefeest, op vakantie. Het is zelfs nog leuk als je van school af bent en het tien jaar later weer op tafel zet.

Dat komt omdat de kracht van deze spellen is dat ze je een avontuur in trekken. In Drakenwoud ben je bijvoorbeeld een avonturier die (hier rechts) een Gigantische Python moet verslaan.

Daarvoor moet je eerst een getal bij elkaar dobbelen. Dat doe je met dobbelstenen waarop het hoogste getal een 4 is. Hoeveel heb je ervan nodig om 11 te gooien? En hoe groot is de kans dat je met alledrie 4 gooit?

Zomaar wat rekenvraagstukken die zich voordoen voordat je het gevecht aangaat. Een prima manier om vermenigvuldigen te oefenen.

Maak van leuke spellen leerspellen en van leerspellen leuke spellen. Win-win, want spellen zijn krachtige leermiddelen.

 

Wil je meer weten over de kracht van spellen in een educatieve context? Neem dan contact met me op om eens verder te praten. Je kan ook een afspraak maken voor een adviesgesprek of een workshop. Mijn gegevens vind je hier rechtsonder.

Een leerspel of een leuk spel?
Getagd op:                    
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial