De lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht maakt escapeboxen voor de exacte vakken van het voortgezet onderwijs. De boxen hebben een vaste vorm: een vrij hoge box met vijf zijden. In elke zijde kan een opdracht worden verborgen en er past een tablet in om filmpjes te laten zien. De opdrachten worden door studenten van de opleiding verzonnen en uitgewerkt en op middelbare scholen getest.

Ik kreeg de kans om een van de twee boxen uit te proberen. De keuze was: 1. Plastic Soep of 2. Zoönose. Ik koos voor de tweede. Niet per se voor voor het onderwerp, maar voor de witte jas die erbij lag. Een echte doktersjas! Met een naamkaartje. Altijd al dierenarts willen zijn. Dus de keuze was snel gemaakt.

Heel tof om eens zo’n jas aan te hebben, maar ik was vooral ook benieuwd of er bij deze puzzel specifieke input was van de spelers. Dat vind ik het leuke bij bijvoorbeeld het spel Pandemie. Iedere speler heeft daar een rol met een specifieke vaardigheid. Jouw vaardigheid is onmisbaar voor het spel, waardoor iedereen een bijdrage móét leveren.

We begonnen met een filmpje. In het filmpje kregen we informatie over zoönose en kregen we een opdracht. Ons doel was een middel tegen de Q-koorts te vinden. Zoals dat gaat met groepsopdrachten, begon iedereen tegelijk te zoeken en aan klepjes te trekken. De verschillende beroepen die we hadden gekozen, speelden niet echt een rol. Wél zijn het de betrokken partijen bij Q-koorts die moeten samenwerken om tot een oplossing te komen. Ik heb in ieder geval het hele spel mijn witte dierenartsjas aangehouden. Tja, als je de kans krijgt….

Uiteindelijk vonden we verschillende opdrachten met inhoudelijke vragen, waarbij we ook logisch moesten nadenken. Ik vond zelf de opdracht met de spuiten heel leuk: op de cilinders stonden omschrijvingen en op de drukknop stonden termen. We moesten de goede combinaties maken. Op iedere drukknop stond een streepje. Als je de knop in de cilinder drukte eindigde het streepje bij een getal. Dat getal moesten we intoetsen op een cijferslot. Een leuke oefening in vakkennis met directe feedback. Ook moesten we goed opletten bij de filmpjes die we tussentijds zagen. Af en toe hadden we die informatie nodig om een puzzel op te lossen. Elke puzzel gaf een code om een slot van een volgend klepje te openen. Elk klepje was weer belangrijk voor de uiteindelijke code.

Onze escapebox gaf ons leuke, gevarieerde opdrachten die wij, ook al was bij ons alle vier de biologiekennis flink weggezakt, net binnen de tijd hebben opgelost.

Na de euforie van de winst, zijn we de theorie van de escapebox nog even in gedoken. Er zijn bijvoorbeeld verschillende type puzzels en ook verschillende manieren om ze te rangschikken. En wat doe je bijvoorbeeld als leerlingen er niet uitkomen? Welke verhouding tussen vakinhoud en game-element moet je nastreven? Hier lees je meer achtergrondinformatie en praktische tips voor het maken van een escapebox.

En? Bieden escapeboxen een meerwaarde bij de exacte vakken? Volgens de ontwikkelaars wel. Ze deden literatuurstudie en concludeerde het volgende

De lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht geeft samen met het Freudentalinstituut een tweedaagse workshop Escapeboxen maken voor de bètavakken.

Aan het eind van de middag moest ik helaas mijn witte jas inleveren.

Escapeboxen voor het VO
Getagd op:                        
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial