Regels zijn regels! Toch?

leren met spellen

Uren over spellen praten? Dat kan ik!

En gelukkig zijn er heel veel andere mensen die dat ook leuk vinden 🙂

Dus ik spreek regelmatig af om te praten over de kracht van spellen. De laatste tijd ging het gesprek heel vaak over spelregels. En dan met name of je die regels mag overtreden of niet.

Speel jij Carcassonne met of zonder de weilanden?

Met geschiedenisdocent Janno sprak ik over bordspellen in de klas. Natuurlijk ging het ook over de spellen die je zelf graag speelt en hij vertelde dat hij een fanatiek Carcassonne-speler is. Thuis komt het regelmatig op tafel. Maar dan zonder de weilanden.

Later die week dronk ik koffie met Robin van De Jonge Strateeg. Hij leert jongeren hun creativiteit, samenwerking en planning te verbeteren door bordspellen. Bij zijn bijeenkomsten staat ook Carcassonne op tafel en daar gebeurt precies hetzelfde: geen weilanden in het spel!

‘De weilanden maken het spel moeilijker’, zegt Robin. ‘Zonder die stukken is het meer een puzzelspel en speel je het ook wat sneller.’ Als de spelers eenmaal het principe van het spel begrijpen, voegt hij de weilanden er soms wel aan toe.

Kan je spelregels zomaar aanpassen dan?

Ja, waarom niet. Als je een spel te moeilijk of te makkelijk vindt, kan je spelregels schrappen of toevoegen. Voor jongere kinderen is het vaak fijn om een spel een beetje aan te passen. Als je een spel vaker speelt, is het juist leuk om met extra regels het spel moeilijker maken of uitgebreider.

Ook als je een nieuw spel leert, kan het handig zijn om eerst een makkelijkere spelronde te doen met alleen de belangrijkste regels. Dan weet je een beetje hoe een ronde verloopt en voeg je daarna extra regels toe.

Zo doorloop je een leercyclus waarin je strategieën ontwikkelt en van je medespelers leert.

Ik ben voor! Ik ben sowieso voorstander van meer Slow Gaming.

Zeven blijft kleven?

Bij Pesten is het heel gevaarlijk als je vooraf niet alle spelregels doorneemt. Wij deden altijd: 7 beurt overslaan. Maar heel veel vriendjes hadden juist als regel: 7 blijft kleven.

Als je daar pas tijdens het spel achterkomt, is dat heel gevaarlijk voor het gezelligheidslevel.

De tip is vooraf de belangrijkste spelregels door te nemen en af te stemmen. Als kinderen een spel thuis namelijk vaak spelen, kan het zomaar zijn dat ze andere spelregels hebben bedacht.

Mijn meest recente koffie-afspraak was met Victor, leerkracht vso. Hij zet in zijn les regelmatig spellen in. Thuis speelt hij heel fanatiek Kolonisten van Catan. Zijn gezin heeft zelfs een jaarcompetitie opgezet.

Thuis hebben ze inmiddels een aantal regels toegevoegd. Het spel speelt daardoor sneller en blijft spannend.

De regels die zij toevoegden:
– als je je eerste dorp plaatst, mag je 2 wegen bouwen
– als je 7 gooit, hoef je de struikrover niet te plaatsen maar mag je zelf een getal kiezen
– alles moet op, dus je moet alles plaatsen
– als 1 speler alles geplaatst heeft, geef je je overgebleven kaarten aan de volgende speler en mag iedereen nog een keer spelen.

Wees creatief en overtreed af en toe de regels!

Ook altijd leuk: laat kinderen nieuwe of extra regels verzinnen.

Spellen die basisregels bieden mét versimpeling en uitbreiding zijn bijvoorbeeld Panic Lab en de spellen van Haba. De spellen uit deze blog vind je ook hier.

Welke spelregels heb jij aangepast? Ik ben benieuwd, laat het me weten! En wil je er eens verder over praten? In mijn workshops sta ik ook stil bij het gebruiken, aanpassen, inkorten of uitbreiden van spelregels.

Dit artikel delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.