‘Je luistert nu al meer dan 20 minuten naar hetzelfde muziekje en dan wordt de lijn afgebroken: gelieve het later opnieuw te proberen.’

Hoe boos word jij daarvan? Op een schaal van 1 tot 100? Het is een van de kaartjes van het spel Inferno, een onderdeel van de spellen van Way2Play – Business Games. Ik kreeg Fun in a box opgestuurd om uit te proberen en te reviewen.

Fun in a box bevat vier spellen waarin klantgerichtheid en klankcommunicatie centraal staan. De spellen zijn geschikt om met 2 – 12 spelers te spelen, liefst in teams. Ik probeerde de spellen uit met Niki. Niki is coördinator docenten- en trainersmanagement bij een grote aanbieder van opleidingen en trainingen en heeft contact met het klantcontactcentrum van het bedrijf.

We speelden de vier spellen in willekeurige volgorde. Aan het eind vroeg ik Niki haar top 4 te maken. 

Onboarden met Inferno

Als eerste zetten we Inferno op tafel. Je speelt dit spel vanuit het klantperspectief en probeert kaartjes te rangschikken met een ‘ergernis-score’ van 1 t/m 50. Ik noemde in de inleiding al deze situatie: ‘Je luistert nu al meer dan 20 minuten naar hetzelfde muziekje en dan wordt de lijn afgebroken: gelieve het later opnieuw te proberen.’ Deze situatie kreeg van de makers een ‘ergernis-score’ mee van 12. Vervolgens pak je een nieuw kaartje: ‘Er is duidelijk een fout gemaakt, maar je krijgt zelfs geen excuses.’ Het is aan jou om te beslissen of dit een hogere ergernis heeft dan 12 of juist een minder hoge. (lees verder onder de foto) 

Liefst doe je dit spel daarom in teams, want het levert stof tot discussie. Heb je het goed geraden, dan mag je de kaart voor je neerleggen en zo probeer je een rij van 7 kaarten voor je te krijgen. 

De zandloper zorgt ervoor dat je niet eindeloos blijft dubben. Met de dobbelsteen bepaal je of je 1 of 2 kaarten krijgt. Of dat je wellicht een ‘duivelskaart’ moet pakken. De duivelskaarten schudden het spel een beetje op. Een duivelskaart is bijvoorbeeld dat je kaarten uit de rij van een ander team mag pakken of een eigen kaart moet teruggeven. Het onverwachte duiveltje uit het doosje! 

Wat vinden we van Inferno?

We hebben gelachen tijdens dit spel! Dat is al een eerste plus. En het gaf direct stof tot interactie. Want natuurlijk is de ‘ergernis-score’ heel subjectief en zorgt er juist voor dat je anekdotes gaat vertellen wat jou is overkomen als klant.

Niki geeft aan dat ze het spel vooral geschikt vindt voor het onboarden van medewerkers in hun adviescentrum klantcontact. Het is een heel goed haakje om te bespreken dat de ervaring van klanten anders kan zijn dan jouw perceptie als medewerker. Ook geeft het spel aanleiding tot discussie over en reflectie op de impact van verschillende acties op klanten.   

Let op je taal - Pika Magia

Ons tweede spel, Pika Magia, heeft communicatie als onderwerp. De spelregels: ‘In communicatie met je klanten is het belangrijkste niet WAT je zegt, maar wel HOE je het zegt en formuleert. Woorden zijn daarbij je belangrijkste wapen.’ 

Bij dit spel is een van de spelers spelleider. Iedere andere speler (of team van spelers) krijgt een stapel kaarten. De spelleider leest een ‘cactuswoord / cactuszin’ op. Met andere woorden: ze doen op een of andere manier pijn! En werken niet positief op de klant. Alle teams kijken nu in hun stapeltje kaarten naar een goed alternatief (een magisch woord) en gooien dat op het spelbord in het midden van de tafel.

Wie het eerste het goede woord heeft opgegooid wint de ronde en wordt spelleider. De spelleider heeft steeds op het kaartje staan wat het juiste alternatief is voor een cactuswoord / cactuszin en bepaalt dus wie de winnaar is van een ronde. 

Wat vinden we van Pika Magia?

Niki ziet zich dit spel wel op een teamdag spelen of in een workshop om gesprekstechnieken te oefenen. Omdat je zelf geen woorden mag verzinnen en beperkt bent tot de kaartjes die in de set zitten, kom je al snel tot discussies. En vaak gaat dat over subtiliteiten in de taal. 

Omdat de focus ligt op positieve taal, zou je dit spel ook in kunnen zetten bij bijvoorbeeld trainingen Positieve Psychologie en NLP. Zelf zie ik mogelijkheden voor mijn trainingen Nederlands.

Geef je fantasie de ruimte - Komplimento

‘Oh, dit is een lekker klein spel. Perfect om in te zetten na een zware training.’ Alleen door het formaat van dit spelletje zag Niki al mogelijkheden! 

Het klopt: Komplimento bestaat uit een mini-pakje kaarten en 1 dobbelsteen. That’s it! 

Een van de doelen van Komplimento is het leegmaken van de hoofden vóór of na een zwaarder topic. Maar ook het ontwikkelen van creativiteit en verbale competenties. Hoe werkt het? Simpel: gooi de dobbelsteen om een genre te bepalen, draai dan 6 kaartjes met pictogrammen om en bedenk daar een verhaal bij. 

Wij merkten dat het leuker is om samen een verhaal te verzinnen (dat is de duet-variant van het spel) en dat het nog leuker werd toen we het breder trokken dan ‘Er was eens een klant die….’. 

Wat vinden we van Komplimento?

We hebben erg veel plezier gehad bij het bedenken van een horrorverhaal (het genre dat we dobbelden) rondom onweer, Google en aliens. Het werd nog leuker toen we het verhaal samen maakten en om de beurt een kaartje inbrachten waardoor het verhaal een totale plottwist kreeg.  

Niki was enthousiast over de eenvoud van materiaal en regels: ‘Dat maakt dat je het spel makkelijk meeneemt en eenvoudig inzet.’ Het is aan jou en je team of je het thema wilt beperken tot ‘Er was eens een klant die….’ of dat je de spelers loslaat in hun verhaal. 

Er is geen goed of fout bij Dilemo

Bij Delimo heeft iedere speler / ieder team een kaart voor zich liggen met vier vlakken die zijn / hun mening representeren:

  • rood – ‘mmm is toch niet helemaal mijn idee van klantgerichtheid.’
  • oranje – ‘ja, dat is voor mij zeker een klantgerichte aanpak.’
  • groen – ‘wauw, fantastische oplossing, hier hand ik zelfs nog niet aan gedacht.’
  • blauw – ‘ik weet nog niet goed wat ik ervan moet denken.’

Ieder team krijgt een pion. Dit is om later te bepalen wie de beurt krijgt (de bijbehorende dobbelsteen heeft dezelfde gekleurde vakken als er pionnen zijn).

Per ronde wordt er een situatiekaart in de standaard gezet. Ieder team bespreekt hoe hij deze situatie zouden aanpakken. Daarna rolt iemand de dobbelsteen, dat bepaalt welk team zijn aanpak mag presenteren. 

Alle andere teams luisteren naar de presentatie en verdelen nu 5 fiches over de vier vlakken. De fiches geven aan hoe zij over de aanpak denken. Daarna kan het team een verdere toelichting geven en bepalen de andere teams de definitieve plek voor de fiches. 

Wat vinden we van Dilemo?

Dilemo is vooral een werkvorm om onbevooroordeeld uit te wisselen en te reflecteren. We denken dat dit zeker in teams moet worden gespeeld, zodat je vooraf met je team de ruimte hebt om een situatie goed door te spreken. 

Het vraagt wel verbale vaardigheden (en durf) van de teamleden om hun aanpak te presenteren voor de groep. Ook moeten ze kun goed kunnen motiveren om de andere teams te helpen de fiches naar hun definitieve plek te schuiven. 

Top 4

En dan nu….tadaammm… de top 4 van Niki:

  • Op 1 staat Komplimento, omdat het compact is en we daarbij het hardst hebben gelachen. Als je Komplimento speelt, ben je ook even helemaal los van die ‘zware’ workshop die je volgt. 
  • 2. Inferno, ook erg bij gelachen. Niki plaatst de kanttekening dat je het niet vaker pakt met hetzelfde team, omdat je op een gegeven moment de scores waarschijnlijk kent. 
  • 3. Pika Magia een uitdagend spel om over positieve taal na te denken. Je moet wel veel in de stapel zoeken. Niet voor niets staat er in de spelregels: ‘bepaal vooraf een strategie met je team.’ 
  • 4. Dilemo omdat het voor ons al richting serieuze werkvorm ging. Wel moet ik daarbij de kanttekening plaatsen dat wij het met 2 personen hebben gespeeld en dit spel het echt beter doet als je het in teams speelt en je serieus in het onderwerp wilt storten. 

Fun in a box is een prima manier om wat lucht te brengen in trainingen rondom klantgerichtheid en klantcontact. Tegelijkertijd is het een manier om (vastgeroeste) overtuigingen naar boven te halen en zet het tot discussie aan. Fun in a box is van een Vlaamse uitgever en dat zie je af en toe terug in de teksten. Het zijn overkomelijke taalkwesties en geven wellicht ook weer aanleiding om over verder te praten. 

Algemene informatie over Fun in a Box: 

  • aantal spelers: 2 – 12 personen of teams 
  • tijd: ieder spel duurt tussen 15 en 45 minuten. Alleen Komplimento kan je ook in 5 minuten spelen als je iedere speler een verhaaltje laat maken.
  • doelgroep: iedereen die regelmatig met klanten te maken heeft. 
  • prijs: Fun in a box is onderdeel van een workshop. Neem contact op met Way2Play voor meer informatie over de spellen.