Een verslavend leuk spel met een vleugje getalbegrip en een flinke dosis planning

Af en toe ben ik ook zo eigenwijs! Dan is een spel een hype en denk ik: nou, dat bepaal ik zelf wel.

Ondanks dat ik Faraway veelvuldig langs zag komen op de socials, had ik niet de behoefte om het te spelen. Gelukkig ontmoette ik kortgeleden een spellenvriendin die ik ken van Instagram. Ze zette me aan tafel en zei: “Jij moet dit spelen!’

En ze had gelijk. In een maand tijd heb ik het al zeker 15 keer gespeeld, aan verschillende mensen aangeraden én wordt het  hoog tijd om er een blog over te schrijven.

Faraway is een vermakelijk, snel spel. Maar nog belangrijker: dit spel draait helemaal om planning. In het spel bouw je namelijk van links naar rechts een rij op van acht kaarten. Daarna scoor je met die rij punten, maar dat doe je van rechts naar links.

Dit vraagt om een manier van plannen die je heel bewust moet doen. Niet alleen tijdens het spel, ook na de score wil je nog even heel goed nakijken hoe je nou je rij hebt opgebouwd. Prachtig toch, een spel dat als vanzelf om nabespreking vraagt. 

Over nabespreken van spellen gesproken: heb je het artikel Meer dan spel – spellen nabespreken op executieve functies van Tineke en Robine (Leren Leren Nederland) al gelezen in het magazine Leren met Spellen?

De kaartjes leren kennen

In Faraway bouwen de spelers in 8 rondes een rij van 8 kaarten op. Elke ronde bestaat uit een kaart kiezeneen kaart neerleggen en een kaart pakken. 

Om daarin goede keuzes te maken is het nogal belangrijk dat je de kaarten kunt ‘lezen’. Daarom hier een uitleg van de kaartjes. Op sommige kaarten staat veel informatie, op andere heel weinig. Waar moet je op letten?

1. De waarde van de kaarten

Elke kaart heeft een waarde tussen de 1 en de 68. Per ronde kiezen de spelers in het geheim een kaart om te spelen. Tegelijkertijd draaien ze de kaart om. Degene met de kaart met de laagste waarde mag als eerste een nieuwe kaart uitkiezen. Maar ja, lage kaarten geven je weer niet zoveel extraatjes, terwijl hoge kaarten wel veel punten kunnen opleveren.

2. Is het dag of nacht?

De waarde van de kaart staat in een rondje dat geel of donkerblauw is. Geel + zon = een dagkaart. Donderblauw + maan = een nachtkaart. Handig om te weten, want er zijn kaarten waarmee je punten krijgt voor het aantal nachtkaarten dat je hebt. Voor dagkaarten krijg je geen extra punten.

3. Wat ‘geeft’ de kaart je?

Bij sommige kaarten staan in de rechter bovenhoek een of meerdere symbolen. Deze symbolen heb je nodig om punten te kunnen scoren. 

4. Welke kleur heeft de kaart?

De lijn aan de onderkant heeft meestal een kleurtje. Er zijn kaarten waarmee je op kleur punten kunt scoren, bijvoorbeeld 2 punten voor elke rode kaart in je rij.

5. Aan welke voorwaarden moet je voldoen?

Boven de gekleurde lijn staat op sommige kaarten een vakje met een of meer symbolen. Dit is/zijn de voorwaarde(n) waaraan je moet voldoen om punten te kunnen scoren met deze kaart. Je kijkt rechts van de kaart of je kaarten open hebt liggen waarop rechtsboven deze symbolen staan. Of je gebruikt je hulpkaarten hiervoor. De symbolen mag je voor elke kaart opnieuw weer gebruiken. Je hebt wel het aantal symbolen nodig, dus als er twee ‘steentjes’ staan moet je minstens twee stenen hebben.

6. Hoeveel punten krijg ik?

Dat is natuurlijk het belangrijkst! Sommige kaarten geven je zomaar punten. Hoef je verder nergens aan te voldoen. Andere kaarten geven je niks. En sommige kaarten geven je lekker veel punten, maar dan moet je wel aan de voorwaarden voldoen.

Soms zijn het gewoon punten, soms gaat het om het aantal gekleurde kaarten dat je open hebt liggen of het nachtkaarten dat open ligt. Iedere kaart is weer anders.

De stappen

Oké, je kent nu de kaarten. Maar hoe speel je het spel?

1. Geef iedere speler drie kaarten

2. Maak een markt van kaarten gelijk aan het aantal spelers + 1

3. Je kan beginnen!

  • Aan het begin van een ronde kiest elke speler in het geheim een kaart uit haar hand. Leg die gesloten voor je neer. Alle spelers draaien deze kaart tegelijkertijd om. De speler met de kaart met de laagste waarde mag als eerste een kaart uit de markt kiezen. Vervolgens de speler met de op een na laagste score en zo door tot iedereen een kaart heeft gepakt. Let op dat je deze kaart nog niet neer mag leggen. Je neemt deze kaart in je hand. Je hebt dus steeds drie kaarten om uit te kiezen. 
  • Leg de kaart open voor je neer.

Van links naar rechts

Elke ronde herhaal je deze stappen en bouw je van links naar rechts een rij op. Vanaf de tweede ronde is er wel een dingetje dat je extra moet doen:

  • vergelijk de waarde van de kaart die je in de vorige ronde hebt neergelegd, met de waarde van de kaart die je nu hebt neergelegd. Is de waarde oplopend? Dan mag je 1 hulpkaart pakken. Heb je ook nog schatkaartjes op je kaarten staan? Je mag extra hulpkaarten pakken gelijk aan het aantal schatkaartjes + 1. Bekijk ze allemaal en kies er één uit. Leg die hulpkaart boven je rij.

De eindtelling

Als je na acht rondes acht kaarten hebt liggen, is het tijd om punten te scoren. Voor het overzicht is het handig om alle kaarten eerst dicht te draaien. Let op dat ze wel op dezelfde plek in de rij blijven liggen! Alle hulpkaarten boven de rij blijven wel open liggen. Het grote voordeel van de hulpkaarten is namelijk dat ze altijd gelden. Daarna draai je de meest rechtse kaart open en scoor je daarvoor de punten. Let steeds op:

  • voldoe je aan alle voorwaarden?
  • kun je je hulpkaarten gebruiken?

Scoor nu per persoon per kaart de punten. Je zal merken hoe moeilijk het is om nu de andere kant op te redeneren!

In deze review heb ik het thema waarin Faraway zich afspeelt even helemaal losgelaten. Wil je wel duiken in ‘….voorbij de nevelen van de zee…. voortdurend veranderende landschappen….’ lees dan de introductie in de spelregels. Ik vind Faraway vooral interessant om het mechanisme. Een spel waarbij ik ‘voortdurend veranderende landschappen’ wél als thema vind passen is het bordspel Emerge. Lees hier de review.

Algemene informatie over Faraway

  • aantal spelers: 2 – 6
  • tijd: vanaf 15 minuten (het ligt er een beetje aan met hoeveel spelers je het speelt en of je ‘lang denkers’ in de groep hebt)
  • vanaf: 10 jaar, het spel is taalonafhankelijk
  • Prijs: € 28,00 (najaar 2024)
  • Let op: het spel wordt uitgebracht met een cover in vier verschillende kleuren, waardoor je misschien denkt dat er verschillende versies zijn. Dat is niet zo: iedere kleur bevat hetzelfde spel.

Je vindt affiliatelinks in de tekst. Als je via deze links het spel (of iets anders) aanschaft, steun je deze website en het werk van Pen & Pion 🙏🏼🎲🧩

Dit artikel delen: