Spelen is een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen.
– Jacques Yves Cousteau
Je beurt afwachten, een goede zet bedenken, veranderen van plan, controleren of je score wel goed is berekend… een spel doet een beroep op allerlei vaardigheden.
Maar ook concrete kennis komt aan de orde, bijvoorbeeld bekende (historische) personen, groente en fruit, landen, scheikundige elementen…
Zet spellen gericht in waardoor leerlingen kennis activeren, lesstof herhalen en verdiepen. Koppel een spel aan leerdoelen. Geef feedback en bespreek het spel na.
Dan werk je aan: sociale vaardigheden, denk- en gedragsvaardigheden (executieve functies), 21ste – eeuwse vaardigheden, motoriek, ruimtelijk inzicht en vakinhoud.
Het zijn niet alleen schaakspellen die uitdaging geven. Ook bordspellen bieden:
- uitdaging aan hoogbegaafde en plusleerlingen
- spreektijd voor introverte en hsp-leerlingen
- oefening in concentratie en zelfregulatie
- een nieuwe context voor de verlengde instructie
- gelegenheid om je eens van een andere kant te laten zien
- gelegenheid om nieuwe contacten te maken
En dat allemaal met een flinke dosis plezier!
Zie jij alleen een bordspel? Ik zie:
….. zoveel meer in een bordspel! Daarom vind je ook regelmatig bovenstaande symbolen terug op deze website. Zo heb ik spellen in dit overzicht ingedeeld op onderwerp. En vind je ook in mijn blogs terug hoe ik over de inzet van spellen in onderwijs denk.