Vaardigheden

Wat is eigenlijk het verschil tussen kennis en vaardigheden? Het SLO heeft er verschillende publicaties over en maakt onderscheid tussen kennis en metacognitieve en leervaardigheden. Natuurlijk, kennis is de feiten en informatie die je leert; jaartallen, naamvallen, formules… Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik me afvraag of vaardigheden ook niet gewoon kennis is, kennis hoe je leert, hoe je een taak aanpakt, maar ook hoe je ervoor zorgt dat je al die jaartallen, naamvallen en formules onthoudt.

Anyway, voor zowel het inoefenen van kennis als van vaardigheden is herhaling belangrijk. En dat krijg je voor elkaar met een spel.

Hieronder vind je een lijst van (bijna) alle spellen waarover ik een review heb geschreven. Klik je op een van de knoppen links of in het midden dan doe je het spel in je winkelmandje bij Bol.com. Klik je rechts dan kom je terecht bij de review.

Soms gaat de verkoop van spellen heel snel en staat hier nog wel een link, maar is het spel helaas niet meer beschikbaar bij Bol.com. Sorry! Kijk dan bij een spellenspeciaalzaak bij jou in de buurt.

sorteren, sorteeralgoritme, getallen op volgorde leggen. – naar de review 

tafels t/m 10, snelheid, automatiseren, rekenen, concentratie, respons-inhibitie – naar de blog

slim, snel kaartspelletje waarbij je groenten inzet om de artisjokken kwijt te raken – naar de review

logisch denken, plannen, samenwerken, 21ste eeuwse vaardigheden

tafels 1-10, automatiseren, tempo – naar de review

werkgeheugen, emotieregulatie, flexibiliteit, rekenen – naar de review

snel trivia-spel waarbij je beurten kan overnemen en doorgeven – naar de review

plaats de goede puzzelstukjes aan elkaar: bij elke breuk hoort een pizza.

strategie, metacognitie, timemanagement – naar de blog 

doelgericht gedrag, flexibiliteit, organisatie – naar de blog

uren, halfuur, kwartier, vooruit en achteruit in de tijd, klokkijken – naar de review

snelheid, tactiek, kunst, schilders en schilderijen – naar de review

denkvaardigheden, werkgeheugen, logisch denken, tastzin, volgehouden aandacht, tactiek – naar de review

uren, samenwerken – naar de review

omgaan met begrippen rondom tijd, cyclische tijdsaanduiding, volgorde, maanden en seizoenen – naar de review

respons inhibitie, doelgericht gedrag, taakinitiatie – naar de blog

logisch redeneren, alsof je proefjes doet – naar de review 

puzzelen, fijne motoriek, logisch redeneren, alsof je proefjes doet – naar de review 

2 personen, planning, organisatie, werkgeheugen – naar de review

rekenen, strategie, logisch denken, flexibiliteit – naar de blog

rekenen, grote getallen – naar de review

rekenen met negatieve getallen, breuken, wortels en kwadraten – naar de review

2 personen, verschillende paddenstoelen leren kennen – naar de review

ruimtelijk inzicht, emotieregulatie, puzzelen… en als je wilt: taal en aardrijkskunde – naar de review

tellen, plannen, flexibiliteit, emotieregulatie, timemanagement – naar de review

rekenen, denkvaardigheden, strategie – naar de review

2 personen, planning, prioritering, werkgeheugen, tactiek – naar de review

tactiek, plannen, organiseren, flexibiliteit, volgehouden aandacht – naar de review

organisatie, respons-inhibitie, bieden, rekenen, bluf

trivia-spel met blufelementen – naar de blog 

trivia-spel met blufelementen – naar de blog 

puzzelen, tactiek, planning – naar de review

planning, de ander inschatten, werkgeheugen – naar de review

flexibiliteit, planning, volgehouden aandacht, time-management, rekenen – naar de blog

probeer de kleurcode te breken – naar de review

vermenigvuldigen, strategie, denkvaardigheden – naar de blog

volgehouden aandacht, concentratie – naar de review

emotieregulatie, flexibiliteit, metacognitie – naar de review

2 personen, metacognitie, werkgeheugen, organisatie – naar de review

vermenigvuldigen, puzzelen, bouwen, motoriek – naar de review

plannen, strategie, de ander inschatten, vreedzame school – naar de blog

werkgeheugen, respons-inhibitie, volgehouden aandacht – naar de review

Amerikaanse parken, metacognitie, timemanagement – naar de review

cyclische tijd, groeien, rotatie van de aarde rond de zon – naar de review

priemgetallen, rekenen, tafels oefenen, vermenigvuldigen en delen, strategie – naar het magazine

getalgevoel, emotieregulatie, strategie – naar de review

hogere en lagere getallen, emotieregulatie, tactiek – naar de review

plannen, metacognitie, ruimtelijk inzicht, werkgeheugen, organisatie – naar de review

optellen, vermenigvuldigen, strategie, emotieregulatie – naar de review

2 personen, puzzel de gekleurde vlakken zo snel mogelijk op de goede plek – naar de review

voor de kleintjes: tellen tot en met 6 – naar de review

getalgevoel, optellen, combineren – naar de blog

historische figuren, informatie combineren, deductie – naar de blog

wiskunde, coördinaten, organisatie, plannen, respons-inhibitie, tactiek – naar de review

breuken, planning, flexibiliteit

verschil tussen getallen, kleinste verschil bepalen, risico nemen, strategie – naar de review

t>

groepen, tellen in stappen van 10, optellen en aftrekken van/tot 100

groepen, tellen, schatten, samenwerken, concentratie – naar de review

gevoel voor topografie, timemanagement, flexibiliteit – naar de blog 

logisch redeneren, historische lijnen leggen – naar de blog 

ruimtelijk inzicht, snelheid, rekenen, strategie – naar de review

respons-inhibitie, doelgericht gedrag, taakinitiatie – naar het magazine 

uren, samenwerken – naar de review

analoge en digitale tijd, klok kijken – naar de review

rekenen, snelheid, zelfvertrouwen – naar de review

Je vindt affiliatelinks in deze tekst. Als je via deze links spellen (of iets anders) koopt, steun je de website en het werk van Pen & Pion 🌈🎲💥