De decembermaand komt eraan! De maand om goed gezelschap op te zoeken, lekker te eten, te drinken, bij te praten en spellen te spelen! In de 26 dagen tot december geef ik je elke dag een spelidee: 26 letters om inspiratie op te doen voor leuke sinterklaascadeautjes en/of lieve kerstattenties.

A = Azul

Waarom Azul?

Azul rules! Want Azul is zowel prachtig om te zien als erg leuk om te spelen. Geef je Azul, dan geef je eigenlijk twee cadeautjes.

Het spel is geïnspireerd op de kleurrijke versieringen van het Alhambra in het Spaanse Granada. De Portugese koning Manuel I is hier zo van onder de indruk dat hij jou de opdracht geeft zo’n zelfde soort muur te maken.

De muur is je spelbord, het keramiek zijn de speltegels. Je bouwt je muur volgens een aantal vaste regels, waardoor het behoorlijk plannen en puzzelen is.

Plannen, pakken en bouwen

Een ronde begint met het vullen van de fabrieksschijven (de ronde schijven op de foto hierboven). Dit is de fabriek waar je je tegels haalt. Elke ronde doe je met je ogen dicht een greep in het zakje en pak je voor iedere fabrieksschijf 4 tegels.

Om de beurt pakken de spelers daarna stenen van een van de schijven. Maar! Je mag maar een soort steen pakken. Bij de schijf linksonder op de foto hierboven betekent dat: óf 2 gele tegels óf 1 lichtblauwe óf 1 rode. De tegels die je niet pakt, leg je in het midden van de tafel, tussen de fabrieksschijven in.

In het midden komt daardoor steeds meer moois te liggen. En natuurlijk mag je ook uit het midden pakken. Maar dan krijg je wel het fiche van de Startspeler voor de volgende ronde. Dat is leuk, want je mag beginnen. Het is ook jammer, want het is een minpunt.

De stenen die je pakt, leg je op je spelbord aan de linkerkant. Van boven naar beneden heb je daar 1, 2, 3, 4 of 5 plekken om tegels te leggen. De onderste is moeilijk te vullen, want meestal kan je niet in een keer 5 dezelfde tegels pakken. Je mag altijd minder tegels neerleggen en die bij een volgende beurt aanvullen.

Je moet wel altijd alle tegels neerleggen die je hebt gepakt! Heb je er 4 gepakt en heb je nog maar plek voor 2 tegels? Dan vallen er tegels op de grond. Dat is de onderste rij van je spelbord. En dat zijn minpunten! Hoe meer gevallen tegels, hoe meer minpunten.

Toch kan het ook goed zijn om toch voor minpunten te gaan. Als je daarmee een rij volmaakt en extra punten pakt, is het misschien de moeite waard. Kwestie van goed plannen!

Per ronde punten pakken

Zijn alle stenen op van de fabrieksschijven en van het midden van de tafel? Dan gaat het grote schuiven beginnen. En daarmee: punten pakken! Om de beurt bouwen de spelers aan hun muurtje. Bouwen doe je van links naar rechts en van boven naar beneden.

Heb je op het bovenste vakje links een rode steen liggen, dan schuif je die naar de rechterkant op het rode vakje. Dan ga je door naar de volgende rij aan de linkerkant. Je mag tegels pas naar rechts verschuiven, als de rij links vol is.

Met het neerleggen van de tegels, verzamel je punten. Je krijgt een punt voor iedere tegel die aangrenzend in de rij en kolom ligt van de nieuwe tegel. De puntentelling begint langzaam, maar kan na een paar rondes heel hard gaan. Je kan ook extra punten krijgen als je aan het eind van het spel alle tegels van een type hebt liggen en voor elke rij en/of kolom die je compleet hebt.

Bouwen vraagt wat flexibiliteit

Het klinkt misschien simpel: een muurtje bouwen, maar het vraagt heel wat gepuzzel, geplan en vooral: flexibiliteit. Iedereen gaat namelijk naar dezelfde fabriek om zijn tegeltjes te halen. Heb jij net helemaal een plan gemaakt welke tegels je wilt pakken, pakt de speler voor je ze!

Dan moet je óf een ander plan maken óf voor minder stenen gaan dan je had gehoopt óf meer stenen pakken. De kans is echter groot dat je door meer stenen ook een paar minpunten meepakt. Is dat de moeite waard?

Heb je Azul vaker gespeeld en ben je toe aan een extra uitdaging: kijk dan eens naar de achterkant van het spelbord. Dit is de grijze zijde. Je bepaalt daar zelf waar je de tegel aan de rechterkant legt, maar tegels van dezelfde kleur mogen niet op een zelfde verticale lijn liggen.

De populariteit van Azul zorgt voor een paar leuke uitbreidingen

Als een spel populair is, volgen er (natuurlijk!) uitbreidingen. De eerste uitbreiding op Azul is De Ramen van Sintra. Ik vind dit echt een aanwinst! Knap hoe de makers een variant hebben gemaakt dat aan het basisspel doet denken, maar toch totaal anders is (en heel leuk).

De uitbreidingen en aanvullingen die daarop volgenden zijn: Zomerpaviljoen en De Mozaïek Expansie. Ook is er het kaartspel 5211 dat een totaal ander spel is, maar in Azul-stijl wordt uitgegeven.

Over deze drie spellen kan ik geen mening geven, omdat ik ze nog niet heb gespeeld. Ze zien er in ieder geval prachtig uit en wil je ze uitproberen, bestel ze dan hier:

Wil je nog meer inspiratie? Kijk dan hier voor de complete A-Z (ja, nu nog niet natuurlijk 😉 de lijst groeit en is compleet op 1 december. Net op tijd om nog wat last minute inkopen te doen!)

Algemene informatie over Azul:

  • aantal spelers: 2 – 4
  • tijd: 30 – 45 minuten
  • vanaf: 8 jaar, het spel is taalonafhankelijk dus jongere kinderen kunnen makkelijk meepuzzelen.
  • prijs van het basisspel: € 29,95

In deze blog vind je affiliate-links.