Omdat je je al maanden verheugde op de Tour de France 2020 en dat stomme virus roet in het eten gooide?

NOS – 15 april 2020

Dit spel helpt je die eindeloze Tour-loze-periode door! In Flamme Rouge draait namelijk alles om wielrennen. Jij en je medespelers zijn wielrenners en bepalen zelf het parcours.

Ik kreeg Flamme Rouge van Hotgames. Wat een gaaf spel! Op de achtergrond draaiden we een Tour de France-muzieklijst van Spotify en we waren helemaal in de stemming. Al snel stonden we op de stoelen om onze renners aan te moedigen!

Kiezen, fietsen, herhaal – zo simpel is het

Flamme Rouge heeft een eenvoudige opzet: je maakt een parcours, per ronde kies je twee renners en speelt die om de beurt. Daarna bepaal je wie meegaat in de slipstream van de groep en wie zijn energie heeft verbruikt. Wie het eerste over de finishlijn komt, heeft gewonnen. That’s it. Geen ingewikkelde regels.

Maar natuurlijk komt er tactiek bij kijken. Je hebt namelijk twee soorten renners: er is een stapel kaarten ‘rouleurs’ en een stapel kaarten ‘sprinteurs’. Iedere renner heeft een getal dat staat voor zijn energie. De sprinteur heeft het hoogste getal (9), maar heeft daar maar een beperkt aantal kaarten van. De rouleur heeft middelmatige getallen en heeft er daar juist meer van.

Jij zorgt voor de samenwerking tussen jouw renners. Uiteindelijk gaat het er niet om welke renner er als eerste over de finish komt, als het er maar eentje in jouw kleur is!

Geluk en tactiek

Aan het begin van een ronde trek je van iedere renner de bovenste vier kaarten. Vervolgens kies je uit die vier kaarten een kaart om te spelen. De andere drie kaarten leg je opzij en kan je de komende rondes niet meer gebruiken. Beetje geluk dat je de goede kaarten trekt, de tactiek ligt vervolgens in jouw handen.

Om de beurt speel je je kaarten en dan zie je ook pas wat je mederacers van plan zijn. Het getal op je kaart geeft aan hoeveel vakjes je je renner mag verzetten. Daarbij kan je iedereen inhalen of de pecht hebben achteraan te moeten sluiten.

Leve de slipstream!

Daarna ga je de eindfase van een ronde in waarin nog van alles kan gebeuren. Beginnend bij de achterste groep renners, kijk je of er precies 1 vakje vrij is tussen twee groepen. Als dat het geval is, wordt de achterste groep een vakje naar voren geschoven en voegt zich bij de groep voor zich. Als er bij die nieuwe groep wéér 1 vakje vrij is met de volgende groep, schuift iedereen weer op. Zo kan een renner dus in een ronde meerdere keren gebruikmaken van de slipstream.

Maar een renner kan ook uitgeput raken en uitputtingskaarten krijgen. Als een renner een vrij vakje voor zich heeft, krijgt hij een kaart met waarde 2 en stopt die in zijn kaartendek. Dat is zo’n kaart waar je helemaal niks aan hebt! Wat is nou 2 stapjes in een parcours?! Perfecte pestkaart dus.

Dynamisch spelbord

Het parcours is je spelbord. En het leuke is dat je dat steeds anders kan opbouwen. Er is een basisroute die je gebruikt als je het spel voor het eerst speelt, maar er zijn ook moeilijkere parcours waarin je gaat stijgen en dalen.

Heb je de smaak te pakken? Dan is er ook nog een uitbreiding van het spel: peloton. De uitbreiding geeft je twee extra teams waardoor je het met zes spelers kan spelen en een aantal extra stukken voor het parcours.

Met Flamme Rouge kom je die maanden wel door. Voor je het weet is het 29 augustus 🚴‍♀️

Algemene informatie over Flamme Rouge:

  • aantal spelers: 2 – 4 spelers (mét uitbreiding: 6 spelers)
  • tijd: 30 – 45 minuten
  • vanaf: 8+ zegt de uitgever, ik denk dat jongere kinderen hier ook al aan mee kunnen doen. Misschien dat het tactische element dan een beetje naar de achtergrond schuift, maar het Tour-plezier blijft en is voor de hele familie.
  • distributeur: Hot Games
  • prijs: rond de € 44, uitbreiding rond € 30
  • snelregels: heb ik nog niet gemaakt, maar hou de pagina in de gaten