Legendarische uitvinders

Legendarische uitvinders

legendarische-uitvinders-doos

Op 13 november vorig jaar waren we op het spellenspektakel in Eindhoven. Een enorme hal vol spellen! We hebben heel veel spellen gezien en een aantal uitgeprobeerd. Natuurlijk hadden we ook een bedrag gereserveerd om een spel (oké, een paar spellen) te kopen. Maar er was zo veel. We konden eigenlijk geen keus maken en werden er een beetje chagrijnig van. Na een broodje, een ijsje en een kop thee nog een laatste ronde gemaakt langs alle uitgevers. En uiteindelijk voor een nieuw spel gekozen van een uitgever die wij niet zo goed kennen: Bombyx. Het is een leuk spel met eenvoudige spelregels. In de strijd om de punten leer je ook nog wat over twintig bekende en minder bekende uitvinders.

Hoe ziet het spel eruit?

legendarische_uitvinders_-kaarten

Het spel bestaat uit vijf setjes van vier uitvinders. Ieder setje heeft een eigen kleur, de uitvinder staat op een vierkante kaart waarin vier gaten gestanst zijn. Er zijn 36 kaarten met uitvindingen. Deze zijn over drie periodes verdeeld: tijdperk I, II en III. Op de achterkant van de uitvinding staat bij welke periode zij hoort. Verder zijn er 52 fiches die een bepaalde bonus geven. Tot slot is er de buste van Leonardo Da Vinci voor de startspeler.

Hoe speel je het?

Iedere speler legt de vier uitvinders van een kleur voor zich en vult de gestanste gaten zo nodig met een getalfiche. In het midden liggen een aantal uitvindingen open. Op iedere uitvinding liggen steeds twee fiches. Je probeert patent te krijgen op de uitvindingen door er de meeste blokjes op te zetten. Als een uitvinding vol is, mag de uitvinder het patent opeisen. Degene met de meeste blokjes mag als eerste kiezen: pakt hij een fiche of de uitvinding zelf, want ook daarop staat een overwinningspunt. Een moeilijke keuze, want je hebt beide nodig.

Iedere beurt mag je een van de volgende twee dingen doen:

  1. Een uitvinder aan het werk zetten: je activeert je uitvinder en zet de blokjes van jouw kleur in.  Heb je dat gedaan, dan draai je je uitvinder een kwartslag.
  2. Je uitvinder weer beschikbaar maken: je draait je uitvinder of meerdere uitvinders terug en kan ze de volgende beurt weer inzetten.
voorbeeld-uitvinders

Je uitvinder heeft een bepaald niveau op een of meer van de vier vaardigheden. Dat niveau geef je aan met het getal in het gestanste gat. Als je je uitvinder activeert, mag je op die vaardigheid een of meer blokjes zetten op de uitvinding. Het aantal blokjes is afhankelijk van het niveau. Niveau 1, is dus 1 blokje. Je mag je blokjes per uitvinder maar op één uitvinding kwijt. Het kan dan gebeuren dat jouw uitvinder vaardigheden heeft die op de uitvinding al bezet zijn. Pech gehad. Daar kan jij dus niks meer op kwijt. Heb je een uitvinder ingezet, dan draai je hem of haar een kwartslag en kan je die kaart niet meer gebruiken.

kaartje-uitvinding-met-fiches

Wil je de vaardigheden weer in kunnen zetten, dan kost je dat een beurt: je moet je uitvinder namelijk eerst weer beschikbaar maken door hem terug te draaien. Zodra het laatste blokje op een uitvinding wordt gelegd, wordt de buit van die uitvinding verdeeld. Eerst mag degene met de meeste blokjes kiezen, dan degene die tweede staat, en tot slot de derde. Je mag óf een fiche kiezen óf de uitvinding. De uitvinding is interessant, want dat levert je overwinningspunten op. De fiches zijn interessant omdat ze het niveau van een vaardigheid kunnen verhogen, waardoor je de volgende ronde niet 1, maar 2 blokjes neer kan zetten. Andere fiches geven je de mogelijkheid een keer gratis de uitvinder beschikbaar te maken of twee extra blokjes te plaatsen. Degene die een uitvinding vol maakt, krijgt de buste van Leonardo Da Vinci. De speler links van hem, maar daarna verder spelen.  Elke ronde eindigt als de een na laatste uitvinding vol is. Het spel eindigt zodra de een na laatste uitvinding van de derde periode vol is. Daarna ga je overwinningspunten tellen. Overigens kan je ook extra overwinningspunten verdienen door je uitvinders op een bepaald niveau te brengen. Dit vooruitgangsdoel staat rechts op de kaart van de uitvinder. Met uitvindingen kan je ook nog eens bonuspunten verdienen als je een hele serie van patenten hebt bemachtigd.

Wat is het effect op de spelers?

We hebben dit spel met z’n tweetjes gespeeld en dan probeer je op elke uitvinding in elk geval een blokje te leggen. Je deelt dan sowieso mee in de buit. Als je dit spel met meer speelt, zal het spannender zijn omdat je dan niet altijd mee kan delen. Maar als je dan meedeelt, wat kies je dan? Ga je voor overwinningspunten, voor een verhoging van het niveau of voor een serie uitvindingen? Het verhogen van het niveau gaat langzaam, omdat je het een voor een kan verhogen: eerst 1, dan 2, dan 3 enzovoort. Maar als je boven de 3 zit, heb je vrij snel een uitvinding vol. Het spel zorgt voor wikken en wegen. Maar omdat het niet zo lang duurt, is dat geen probleem en kan je het snel nog een keer pakken om een andere strategie toe te passen.

Ook voor kinderen?

De uitgever geeft 10 + als adviesleeftijd. Ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft. Hoewel de spelregels eenvoudig zijn, is je strategie bepalen moeilijker. Bovendien kan je achter het net vissen als de fiches van een uitvinding worden verdeeld. Dat is dan natuurlijk een teleurstelling. Maar dat kan vaker voorkomen omdat er meerdere uitvindingen zijn. Niet voor ieder kind makkelijk.

 Eindoordeel

Het spel ziet er mooi uit en het is geinig dat er zoveel extra informatie wordt gegeven over de uitvinders. Het idee dat je uitvindingen moet ‘veroveren’ door er met de meeste steentjes op te staan is leuk. Ook de keuze die je moet maken voor een hulpfiche, een overwinningsfiche of een uitvinding maakt het spannend. Ik vond het nog moeilijk om de hulpfiches goed in te zetten. Ook lukte het ons nog niet om de kennis van meerdere uitvinders op te waarderen. We bleven een beetje hangen bij enen en tweeën. Het lijkt wel of de rondes daarvoor te kort zijn. Maar we hebben het nog niet zo vaak gespeeld, dus goede reden om het nog eens een vaker op tafel te zetten.

Wil je meer bekende en onbekende historische personen leren kennen? Kijk dan eens naar een van de spellen die ik noem voor het werkstuk van mijn zoon over Madame Curie. 

Algemene informatie

  • 2 – 5 personen
  • 40 minuten
  • 10+
  • Bombyx
  • richtprijs € 29,95
Koop bij bol.com

Dit artikel delen: