Game on vanaf groep 4: thuis spelenderwijs rekenen

rekenen

In groep 4 gebeurt er veel bij rekenen: kinderen leren verder tellen tot 100, in sprongen van 5 en 10 tellen en getallen splitsen. Ze krijgen dan ook voor het eerst tafels en gaan oefenen met verhaaltjessommen. Voor het automatiseren van al die onderdelen van rekenen (en het latere wiskunde) is herhaling heel belangrijk. Dus heel vaak oefenen! Dat gebeurt natuurlijk op school, maar dat kan je ook thuis stimuleren. En als je daarvoor een spelletje gebruikt, schuift je kind er graag voor aan. Hier 7 tips voor spellen die je thuis op tafel kan zetten.

Het Masker van Amon Ra

Met zes dobbelstenen race je door het museum. De obstakels zijn getallen die je pas voorbij mag als je een goede som hebt gemaakt. Je begint met zes dobbelstenen. De dobbelstenen die je hebt gebruikt, leg je weg en met de rest ga je door naar het volgende obstakel.

Het Masker van Amon Ra spelbord

Het Masker van Amon Ra geeft kinderen de vrijheid om op hun eigen manier bij een uitkomst te komen. Maar het laat ze ook zien dat sommige manieren misschien efficiënter zijn dan andere. Denk bijvoorbeeld aan een keer-som: 4 x 5 kost je maar twee dobbelstenen, terwijl je bij 5 + 5 + 5 + 5 in een keer vier dobbelstenen kwijt bent.

Regenwormen

Probeer zoveel mogelijk regenwormen te verzamelen door te dobbelen en slimme keuzes te maken. Na iedere worp bepaal je welke dobbelstenen (met hetzelfde getal) je apart legt. Je mag zo lang doorgaan als je wilt, maar in je uiteindelijke worp moet minstens een regenworm zitten. Je wilt uiteindelijk natuurlijk zo hoog mogelijk scoren, omdat de hoogste getallen de meeste regenwormen opleveren.

Regenwormen op tafel

Leuk element bij Regenwormen is dat je ook regenwormen bij je medespelers weg mag pakken. Maar alleen als je precies dat getal bij elkaar hebt gespaard. Dit spel zorgt ervoor dat kinderen alléén maar aan het rekenen zijn: ze berekenen wat ze inmiddels apart hebben gelegd, hoeveel punten ze nog nodig hebben en hoeveel ze hebben gegooid. Een prima spel om spelenderwijs rekenen te automatiseren.

Qwinto

Een dobbelspel met maar drie dobbelstenen. Dat zet je zo op tafel! Spelers mogen zelf kiezen met hoeveel dobbelstenen ze gooien en tellen dan de getallen op. Alle spelers mogen het getal invullen op hun kaartje in een van de kleuren van de gegooide dobbelsteen.

Maar het is wel opletten bij Qwinto: horizontaal mag ieder getal maar een keer voorkomen en ook verticaal mag het er maar een keer staan. Daarnaast krijg je voor speciale vakken extra punten. Een spel waarbij kinderen niet alleen spelenderwijs oefenen met optellen maar ook met strategie, tactisch spelen en plannen.

Qwinto staat niet op zichzelf als dobbelspel waarbij je keuzes moet maken in de getallen die je kiest. Er is een hele serie roll & write met getallen. Het (misschien wel bekendere) broertje van Qwinto is Qwixx.

Avonturier 1 x 1

Een van de uitdagingen voor kinderen is om de tafels te automatiseren. Roep een som en geef binnen 3 seconden antwoord. Met dit spel oefen je de tafels en als je voor de extra moeilijkheidsgraad kiest, oefen je ze ook op snelheid. Als avonturiers hebben jullie in de jungle een geheime poort gevonden. Die poort gaat pas open als alle tegels op de goede plek liggen.

Detail van het speelbord van Avonturier 1 x 1

Avonturier 1 x 1 heeft een slim systeem: door kleuren en symbolen kunnen kinderen zelf controleren of ze het juiste antwoord hebben gegeven. Daardoor is dit spel ook geschikt om alleen te spelen. Maar het is natuurlijk veel leuker om tegen elkaar te strijden, want zeg nou zelf: hoe snel reken jij 8 x 7 uit? 😉

Take 5

Dit spel is een topper om te oefenen met de positie van getallen ten opzichte van elkaar. Op tafel liggen vier kaarten open. Kies een kaart uit je hand om aan te leggen. Belangrijk daarbij is dat het om het kleinste verschil gaat! Goed rekenen dus. Leg je de zesde kaart in een rij aan? Dan moet je alle kaarten pakken en krijg je daarmee ook de strafpunten.

Take 5: aanleggen bij het kleinste verschil

Take 5 is snel geleerd en hartstikke spannend, omdat iedereen zijn kaart tegelijkertijd omdraait. Je weet dus nooit van te voren waar jouw getal het beste aansluit.

Nmbr9

Een puzzelspel én een rekenspel. Bij Nmbr 9 zijn de getallen de puzzelstukjes. Per ronde wordt er een getal getrokken en daarmee bouw je aan een toren. Natuurlijk wil jij de hoogste toren maken! Probeer de puzzelstukjes zo neer te leggen dat je een stevige basis hebt en de toren niet snel omvalt.

Het rekengedeelte zit ‘m in de score: een puzzelstukje is zoveel waard als het getal x het niveau waarop dat stukje ligt. Dus een 9 op de 5de etage tikt bijvoorbeeld lekker aan. De spelregels zijn super eenvoudig en je kan direct beginnen met bouwen.

Roll to the Top

Dat een dobbelsteen niet altijd zes kanten heeft, merk je bij Roll To the Top. Er zit een dobbelsteen bij met drie kanten, maar ook een met twintig. Met dit spel oefenen kinderen met getalbegrippen als hoger/ lager dan/ gelijk aan. Een speler rolt de dobbelstenen en met de getallen ga je het bouwwerk op de tekening vullen. Je mag daarvoor alle getallen gebruiken, zolang je je maar aan de regel houdt dat je onderaan begint en zo naar boven bouwt.

In de volgende laag mag een getal gelijk zijn of groter aan de getallen in de laag eronder. De extra uitdaging zit ‘m in de zeskantige dobbelsteen die bepaalt of de volgende speler een extra dobbelsteen moet gooien, juist eentje minder of dat hij een dobbelsteen moet wisselen. Zo werk je steeds met verschillende getallen. Bij het spel zitten schrijfblokjes met verschillende gebouwen waarbij de moeilijkheidsgraad wisselt.

Roll to the Top is te koop bij de betere spellenwinkel of stuur een mail aan de uitgever zelf.

Download hier alle snelregels.

Pin voor later!

In dit artikel staan affiliate-links.

Dit artikel delen:

rekenen

SPLIT in 4 stappen

Spelregels in 4 stappen Aantal spelers: 2 – 5 Tijd: 15 minuten Vanaf: op de doos staat 8+, maar ook jongere kinderen…