Machi Koro – bouwen is vooruitzien

rekenen

‘Het is net Monopoly!’ roept Timo (10) als hij de kaarten van Machi Koro ziet liggen. Nouuuuu……toch niet helemaal, Timo. Bij Machi Koro bouw je inderdaad aan steden, maar verder is het spel een stuk dynamischer en er zijn veel meer strategieën om te winnen. Timo is een beetje teleurgesteld, want hij houdt van het geknisper van het papieren monopoliegeld. Gelukkig wil hij, samen met zijn klasgenoten Aymie (10), Abel (11) en Liam (11) uit 7/8 hb, Machi Koro voor me uittesten. Monopoly heeft er een concurrent bij!

De kracht van Machi Koro in de klas
Machi Koro stelt de spelers voor een probleem: je moet sparen en tegelijkertijd geld uitgeven. Betere gebouwen zijn duurder, maar sparen is gevaarlijk want je geld kan ook weer afgepakt worden. Dat vraagt dus om een goede planning. Aymie merkte al snel op:

‘Eigenlijk moet je tijdens de beurt van de andere spelers al nadenken over je eigen acties’

Omdat je een hele rits kaarten met verschillende kleuren en getallen voor je hebt liggen, is het ook goed om na te denken over de organisatie van die kaarten: leg je ze opvolgend? Op kleur? Door elkaar? Iedereen had daar een andere strategie voor. De een had sneller overzicht dan de ander.

De dobbelstenen brengen de onzekere factor in het spel en doen een beroep op de flexibiliteit van de speler. Aymie had een plan, maar gooide steeds het verkeerde getal en verdiende geen geld. Ze koos ervoor om niet in goedkope gebouwen te investeren en had uiteindelijk maar een paar gebouwen die weinig opleverden. Aymie vond die dobbelsteen helemaal niks: ‘Soms verdien je heel langzaam geld.’ Klopt, dan misschien toch maar je plannen aanpassen?

Ook time-management is hier aan de orde. Je kan heel lang bouwen aan je stad, maar uiteindelijk moet je de vier overwinningskaarten omdraaien. Wanneer is het juiste moment om dat te gaan doen?

En tot slot: volgehouden aandacht. Zeker als je wilt profiteren van de worp van je medespelers. Mag je geld pakken? Moeten ze jou betalen? Als ze lief zijn waarschuwen ze je, maar als ze op het scherpst spelen…..

Wat is dit voor spel?
Bij Machi Koro bouw je een stad op door gebouwen te kopen. Ieder gebouw in jouw stad helpt om geld te genereren en zo nog meer te kopen. Je uiteindelijke doel is de speciale attracties te activeren. Die attracties zijn weliswaar duur maar helpen je uiteindelijk aan de overwinning.

Wat Machi Koro dynamisch maakt zijn de verschillende kleuren. De groene kaarten zijn alleen geldig voor degene die aan de beurt is, maar de blauwe kaarten zijn altijd actief. Heb jij bijvoorbeeld een blauwe kaart met 5 en iemand dobbelt 5, dan mag je geld pakken. De rode kaarten maken het een nog een tandje spannender. Dan krijg je namelijk geld van degene die dat getal gooit. Goed blijven opletten dus!

Een speciale categorie zijn de paarse kaarten die wat duurder zijn, maar interessante acties geven. Abel investeerde bijvoorbeeld in het paarse stadion: als hij 6 rolde, moest iedereen hem 2 munten betalen. Slim spaarplan, Abel!

Wat zeggen de testers?
Abel, Timo en Liam waren enthousiast over het spel. Liam probeerde trends te ontdekken in de strategieën van zijn medespelers. Zelf investeerde hij vooral in mijnen en dat bracht hem uiteindelijk de overwinning. Hij benoemde zichzelf tot de keiharde multinational die de aarde gebruikt om klinkende munt te verdienen.

Timo had vooral de rode horecapanden, waardoor hij veel geld ving van zijn medespelers. Abel was een soort Dagobert Duck die steeds het geld door zijn handen liet gaan en stapeltjes munten maakte. Abel had ook enorm veel gebouwen, maar koos steeds voor de goedkopere opties. En Aymie? Die werd benoemd tot de minimalist van het groepje met maar een paar gebouwen.

Aymie was de enige die niet heel enthousiast was over Machi Koro. Kwam het omdat ze geen geluk had met de dobbelstenen of omdat ze besloot niet zo veel geld uit te geven?

Abel had ook een kanttekening:`Het spel duurt veel te kort, ik wil verder bouwen!’ Waarom niet? Je bent altijd vrij om zelf regels te bedenken. Wel vooraf afspreken zodat iedereen het ermee eens is en zich er aan kan houden.

Timo was al snel monopolie vergeten en bouwde fanatiek aan zijn Machi Koro-stad. Zijn enige opmerking aan het eind: ‘Doe er ook papiergeld bij.’ De horecaman gaat uiteindelijk toch voor de grote bedragen 🙂

Eindoordeel
Machi Koro is een dynamisch bouwspel, waarbij een beroep wordt gedaan op allerlei vaardigheden. Het basisspel is snel uitgelegd en duurt 30 minuten. Spelers kunnen verschillende strategieën uitproberen en elkaar helpen of dwarszitten. Voor iedereen die het basisspel inmiddels in de vingers heeft en groter wil bouwen: er is een uitbreiding Haven, een uitbreiding Metropool en het zelfstandig te spelen Machi Koro Nacht.

Koop bij bol.com

Algemene informatie over Machi Koro:

  • aantal spelers: 2 – 4
  • tijd: 30 minuten (wij deden er met speluitleg iets langer over)
  • vanaf: 7+
  • prijs: € 16,95

Dit artikel delen:

rekenen

SPLIT in 4 stappen

Spelregels in 4 stappen Aantal spelers: 2 – 5 Tijd: 15 minuten Vanaf: op de doos staat 8+, maar ook jongere kinderen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.