Meer dan 10 coöperatieve spellen die de moeite waard zijn

samenwerken

Bij coöperatieve spellen speel je niet tegen elkaar, maar speel je samen tegen het bord. Je verliest of wint dus samen. Zelf ben ik erg enthousiast over coöperatieve spellen waarbij iedere speler een rol krijgt. Daarmee heeft iedereen een stukje informatie of een speciale kracht die onmisbaar is om het spel te winnen. Iedere speler is nodig en belangrijk!

Er zijn ook spellen waarbij iedereen gelijk is en je alles mag overleggen. Je zult zien dat die een hele andere dynamiek hebben, dan de spellen waarbij iedereen een eigen rol heeft. Deze coöperatieve spellen zijn supergeschikt om ook met jongere kinderen te spelen (misschien zelfs jonger dan op de doos staat). Ook als ze nog moeite hebben met lezen of tellen. Samen bedenken jullie een strategie en daar kunnen ze heel goed bij helpen. Met deze spellen oefenen ze ook nog eens een keer sociale vaardigheden,  taalvaardigheden en denkvaardigheden!

Coöperatieve spellen met rollen

1. De Legenden van Andor

In dit spel ben je een tovenaar, dwerg, boogschieter of krijger. Samen gaan jullie op avontuur door Andor en moeten jullie trollen en draken verslaan.  Ondertussen krijgen jullie ook nog verschillende opdrachten die jullie goed moeten uitvoeren om te kunnen overleven in Andor. Voor dit bordspel moet je wel even gaan zitten (ongeveer anderhalf uur) maar daar krijg je veel actie en avontuur voor terug.
  • 2 – 4 spelers
  • vanaf ongeveer 10 jaar

2. De serie Verboden – Vergeten – Verlaten

Uitgever White Goblin Games geeft drie coöperatieve spellen uit die op zichzelf staan, maar die je als serie zou kunnen beschouwen. De spellen lopen wat mij betreft op in moeilijkheidsgraad. Als je de eerste, Het Verboden Eiland, hebt gespeeld, maakt dat het makkelijker om Het Verlaten Station te begrijpen. Het spelprincipe is steeds hetzelfde, maar er komt steeds een extra complicerende factor of een uitdaging bij.

* Het Verboden Eiland

Het Verboden Eiland is de eerste in de serie. Dit spel bestaat uit losse kaartjes waarmee je een eiland bouwt. Elke keer dat je het speelt, kan het eiland er dus anders uitzien. Iedereen krijgt een rol, zo is er een duiker die snel via water van het ene naar het andere eiland kan. Ook is er iemand die in zijn beurt andere spelers kan verplaatsen. Op het eiland zijn vier schatten die jullie willen verzamelen voordat het eiland zinkt. Extra uitdaging is ook nog eens dat iedereen op tijd in de helikopter moet zitten.
  • 2 – 4 spelers
  • vanaf ongeveer 8 jaar

* De Vergeten Stad

Als tweede in de serie verscheen De Vergeten Stad. In dit spel ga je in de woestijn op zoek naar een legendarische vliegmachine. Als vervolg op Het Verboden Eiland heeft het een aantal nieuwe en extra elementen. De Vergeten Stad is het enige spel in dit overzicht dat ik zelf (nog) niet gespeeld heb. Maar het is zo’n duidelijk onderdeel van de serie dat ik het niet wilde overslaan.
  • 2 – 5 spelers
  • vanaf ongeveer 10 jaar

* Het Verlaten Station

Hou je van techniek en van puzzelen? Dan is Het Verlaten Station een perfect spel! Het doel is een elektrisch circuit te bouwen waardoor je met de raket het wankele station kan verlaten. Ik vind dit spel een perfect vaderdag cadeau. Lees hier waarom.
  • 2 – 5 spelers
  • vanaf ongeveer 10 jaar

3. Flash Point

Altijd al brandweerman of -vrouw willen zijn? Dan kan je in Flash Point aan de slag! Er staat een huis in brand en er zijn nog slachtoffers binnen. Flash Point, bordspel waarbij je samenwerkt om slachtoffers uit een brandend huis te redden en het vuur te doven. Samen moeten jullie ervoor zorgen dat de slachtoffers uit het huis worden gered. In de tussentijd grijpen de vlammen om zich heen en moeten jullie de boel ook nog blussen. O, en er is nog een reddingshond. Die wil iedereen altijd zijn, dus kies snel je rol!
  • 2 – 6 spelers
  • vanaf ongeveer 10 jaar

4. Magic Maze

In dit spel krijgt iedere speler geen karakter, maar een looprichting (Noord / Oost / Zuid / West). Samen moeten jullie ervoor zorgen dat vier pionnen naar de goede plek lopen. Daarvoor moet je links, rechts, omlaag of met de roltrap terwijl het speelveld langzaam groeit. De uitdaging van Magic Maze is dat de spelers niet met elkaar mogen praten. En dat is heel vervelend als jij wel ziet dat de pion naar rechts moet, maar de persoon die dat kan doen niet! Dan mag je je medespeler indringend aanstaren of met de grote, rode ‘doe iets’- pion op tafel tikken. In de tussentijd loopt de zandloper langzaam door. Gelukkig mag je de zandloper af en toe omdraaien, maar dan moet je wel zorgen dat een van de pionnen op het zandlopervakje komt. Extra acties dus. Het is een snel, hilarisch spel waar je behoorlijk aan verslaafd raakt.
  • 1 – 8 spelers
  • vanaf ongeveer 8 jaar
Er is ook een Magic Maze Junior.
  • 2 – 4 spelers
  • vanaf ongeveer 5 jaar

5. Pandemie

Kan een spel actueler zijn dan Pandemie? De wereld heeft jullie nodig om medicijnen te ontwikkelen tegen vier dodelijke ziektes die de mensheid bedreigen. Iedere speler krijgt een rol: de een kan makkelijker genezen, de ander kan sneller reizen et cetera. Iedere speler krijgt een aantal kaarten van plaatsen op de wereld en kan die gebruiken om naartoe te reizen of om in te zetten bij het ontwikkelen van een medicijn. Aan het eind van elke beurt draai je kaarten om die aangeven hoe een ziekte zich verspreidt. Als die verspreiding te heftig is, dan kan er een uitbraak ontstaan en moeten jullie extra je best doen om te kunnen winnen.
  • 2 – 4 spelers (bij de uitbreiding kunnen meer spelers meedoen)
  • vanaf ongeveer 10 jaar

6. De Schatzoekers van de Kuala-archipel

Bij de coöperatieve spellen zijn de Adventure-By-Book-spellen een categorie op zich. Hierin krijgt iedereen een eigen boekje dat hoort bij het karakter dat je hebt gekozen. Iedereen ziet dezelfde plaatjes maar steeds met meer of andere details. Zo heb je elkaar nodig om het mysterie op te lossen. Voor mij een perfect spel om het genre storytelling te verkennen. Hoe wij het thuis hebben gespeeld, lees je hier.
  • 1 – 4 spelers
  • vanaf ongeveer 7 jaar

Coöperatieve spellen zonder rollen

7. Hanabi

Dit kaartspel won een grote spellenprijs in Duitsland. En terecht, want het is echt heel bijzonder. Bovendien is het leuk en vrij makkelijk te leren, maar…. moeilijk uit te voeren!  Samen proberen de spelers met hun kaarten een mooi Chinees vuurwerk te maken. Alleen….probleem: je hebt de kaarten andersom in je hand. Jij ziet je eigen kaarten dus niet. En dat is best ingewikkeld.  Je medespelers geven je tips over de kleur van de kaarten en het getal dat erop staat. Maar het aantal tips dat je mag uitdelen is beperkt, dus soms moet je een kaart afleggen. Het vuurwerk dat jullie hebben gemaakt, krijgt punten van het publiek.
  • 2 – 5 spelers
  • vanaf ongeveer 8 jaar

8. Mysterium

Bij dit spel speel je heel lang samen, maar uiteindelijk is het ieder voor zich. Er is een moord gepleegd en jullie moeten raden: wie, waar en hoe. Een speler heeft alle informatie en probeert die aan jullie door te geven. Helaas mag ze alleen communiceren door middel van plaatjes. Ze heeft een hele stapel kaarten met mysterieuze tekeningen voor zich en deelt die aan de spelers uit. Samen bespreken de spelers welke informatie ze hieruit kunnen halen. En dat is nog best ingewikkeld. Zeker als je er maar een aantal rondes over mag doen, want de klok slaat steeds een uur weg…..
  • 2 – 7 spelers
  • vanaf ongeveer 10 jaar

9. S.O.S. Dino

Alleen al door de pionnen ben je direct verkocht aan dit spel! Dat zijn namelijk vier schattige dino’s die jullie gezamenlijk moeten redden van de lavastromen die het eiland opslokken. Maar er zijn ook nog een aantal dino-eieren die gered moeten worden. Even snel naar de berg rennen, gaat niet zomaar want er liggen verschillende obstakels en tussendoor kan er ook nog een meteoriet inslaan.
Het spel stimuleert jongere kinderen (7+) om samen te overleggen, samen te werken, te plannenen prioriteiten te stellen. Ik probeerde het spel uit met een aantal kinderen uit groep 4. Lees hier hoe ze het speelden en wat ze van het spel vonden. SOS Dino speel je met 1 – 4 spelers vanaf 7 jaar.

10. Story Makers

Story Makers is een beetje onbekend spel. Het is de moeite waard om te ontdekken! Maar pas op: het is niet makkelijk om te raden welke woorden bij het verhaal horen.
Story Makers heeft een creatief spelbord: het draait rond! Op het spelbord liggen drie kaartjes met woorden. Een speler maakt hier voor zichzelf een verhaal van. De andere spelers moeten daarna overleggen en raden welke woorden er gekozen zijn. Af en toe mag degene die het verhaal heeft bedacht een hint geven: een woord bijvoorbeeld uitbeelden of tekenen. Wij vinden het behoorlijk ingewikkeld om de goede woorden te raden, zelfs als je elkaar goed kent. Een echte uitdaging dus! Story Makers speel je met 2 – 10 spelers vanaf ongeveer 8 jaar. Meer informatie op de site van de uitgever.

11. Wie heeft het gedaan?

Wie heeft het gedaan? is een beetje anders dan de andere coöperatieve spellen. Hierbij mag iedere speler namelijk wel zelf bepalen wat zij doet. Bovendien zit er een schatkist bij waar een ring is verstopt is. Tijdens het spel druk je steeds op een van de symbolen van op de kist en krijg je aanwijzingen. Of niet….
Omdat de spelers wel samen spelen om de ring van de koning te vinden, is het handig om jullie acties op elkaar af te stemmen: wie zoekt in welke kamer? Wie praat met welk dier? Gezamenlijk doorzoeken jullie het huis en verzamelen jullie voorwerpen die je weer aan dieren kunt geven voor extra hints. Lukt het jullie om de ring op tijd te vinden? Wie heeft het gedaan? is een superleuk familiespel. Hou er wel rekening mee dat de stem uit de schatkist misschien een beetje eng kan zijn voor de allerkleinsten. Je speelt het met 2 – 4 personen vanaf ongeveer 6 jaar.

12. Sign

Een spel waarbij je snel moet zijn, geheime signalen uitwisselt en ook nog eens goed moet nadenken. Dat is Sign! Het is moeilijk uit te leggen hoe je Sign precies speelt, terwijl de regels niet eens zo moeilijk zijn. Het is in ieder geval een spel met meerdere lagen waar je helemaal verslaafd aan kan raken. Ik speelde het met groep 7/8 hb. Lees hier wat zij van het spel vonden. Sign speel je met 4 – 9 personen in 2 tot 3 teams vanaf ongeveer 8 jaar. Volgens Het is het leukst als je het met een grotere groep speelt.
* In deze blog vind je affiliate-links.. ** Update: deze blog verscheen voor het eerst in maart 2018 en is in oktober 2020 geactualiseerd.

Dit artikel delen: