Lampionnen van Lanzhou

doos-lampionnen-van-lanzhouDe uitgever White Goblins maakte flinke reclame voor dit spel en daarom zag ik steeds die mooie, sprookjesachtige doos voorbij komen.  Nu de dagen weer korter worden, is het natuurlijk een goed moment om een spel te doen waarbij lampionnen de hoofdrol spelen. De reclame heeft gewerkt: het spel staat bij ons op tafel. In dit leuke puzzelspel probeer je jouw lampions zo aan te leggen dat je kaarten krijgt die je weer nodig hebt voor punten. De spelregels zijn eenvoudig, maar winnen is enorm moeilijk!

Hoe ziet het spel eruit?

lampionnen-van-lanzhou-kaartenHet spel bestaat uit vierkante vijvertegels die verdeeld zijn in vier vlakken met kleurige lampionnen. Op een aantal vijvertegels staat in het midden een symbool: dit is een platform. Verder zijn er 56 lampionkaarten in zeven verschillende kleuren, drie stapels met opdrachtkaarten en een hoeveelheid fiches (in het spel heten ze ‘gunstfiches’).

Hoe speel je het?

De vijvertegel met de boot leg je in het midden op tafel. De tegel moet zo liggen dat iedere speler aan een zijde ervan zit. Als je een vijvertegel aanlegt, krijgt iedere speler de lampionkaart in de kleur van de zijde van de tegel aan zijn kant. De lampionkaarten heb je nodig om de opdrachtkaarten (en dus overwinningspunten) te verzamelen. Je verzamelt óf vier lampionkaarten van dezelfde kleur óf drie setjes van twee óf van alle zeven kleuren een kaart. Omdat de opdrachtkaarten met de hoogste overwinningspunten bovenop liggen, wil je die zo snel mogelijk hebben. Iedere speler krijgt aan het begin drie vijvertegels en een lampionkaart.

Iedere beurt bestaat uit de volgende stappen (in deze volgorde):

1. Voor twee fiches mag je één van jouw lampionkaarten ruilen voor een andere kleur uit de voorraad. Hiervoor heb je fiches nodig, dus dat lukt nog niet in de eerste paar rondes.
  2. Lever lampionkaarten in voor één opdrachtkaart. Ook dit kan nog niet in de eerste rondes omdat je nog niks verzameld hebt.
  3. Leg een vijvertegel aan en pak de lampionkaarten die je daarvoor krijgt. Hiermee verzamel je kaarten en dus zijn de eerste rondes hier vooral op gericht.
  4. Vul je vijvertegels aan tot drie.

Als je een vijvertegel hebt aangelegd, krijg je een lampion in de kleur die aan jouw kant ligt. Maar je krijgt ook een lampion als je dezelfde kleuren aan elkaar legt. Je mag namelijk ook groen aan blauw aanleggen, omdat dat strategisch is. Dat levert je alleen geen extra lampion op. Als je groen aanlegt aan groen, dan krijg je een groene lampionkaart. De fiches verzamel je door vijvertegel aan te leggen aan een tegel met een platform. Als de kleur van de zijde hetzelfde is (dus groen aan groen) krijg je een fiche. Leg je een vijvertegel met platform aan aan dezelfde kleur van een tegel met een plaform, dan krijg je twee fiches. Met een beetje uitkienen, kan je met een vijvertegel meerdere fiches en lampionkaarten verdienen.

Het spel gaat zijn laatste ronde in als alle vijvertegels op tafel liggen. Iedereen mag dan nog een keer een opdrachtkaart proberen te bemachtigen. Dan is het spel afgelopen en tel je de overwinningspunten. lampionnen-op-tafel

Wat is het effect op de spelers?

Wow, bij dit spel moet je zoveel nadenken! Je wilt in je beurt namelijk punten scoren, maar je wilt ook voor je volgende beurt al kaarten hebben klaarliggen. En je wilt natuurlijk niet dat je medespelers door jou opdrachten kunnen scoren, dus ook dat moet je in de gaten houden. Verder ziet het spel er gewoon mooi uit en is het leuk om de vijver te zien groeien.

Ook voor kinderen?

Absoluut. Het is een leuk puzzelspel waarbij iedereen bij iedere beurt betrokken is. Het hangt er natuurlijk wel van af hoe strategisch je speelt en hoe gericht je bent op overwinningspunten. Volgens mij is dit een spel waarin je steeds beter wordt en veel stappen vooruit gaat denken. Maar die uitdaging kunnen kinderen ook aan 😉

Eindoordeel

Mooi vormgegeven spel met simpele regels, maar genoeg uitdaging. Het is een spel dat je steeds weer pakt om ‘even’ te spelen.
Algemene informatie