Plannen en emotieregulatie met koninginnen en varkens

Twee van de populairste spelletjes op spellenmiddagen zijn De Hartenkoningin en Moddervarkens. De kaartspellen lijken qua spelsysteem op elkaar. Bij beide kaartspellen is het de bedoeling dat je zelf iets opbouwt en er tegelijkertijd voor zorgt dat dat bij je tegenstanders niet lukt.

Wat is je plan?

In beide spellen krijgen de spelers handkaarten die ze ook iedere beurt weer aan mogen vullen. Bij De Hartenkoningin kus je met de koningen uit je hand een koningin wakker. Iedere koningin is punten waard en heb je 40 punten (of 4 koninginnen) dan heb je gewonnen. Bij Moddervarkens speel je kaarten uit je hand om je schone varkentjes vies te krijgen. Dus: wat is je plan? Hoe speel je je handkaarten?

Een potje Moddervarkens of een potje De Hartenkoningin?

Koninginnen maken tussendoor sommen

De Hartenkoningin heeft (bewust) veel ‘vervuiling’ in de handkaarten. Dat zijn kaarten waar je helemaal niks mee kan. Die gooi je alleen maar weg om nieuwe kaarten te kunnen pakken. Die vervuilende handkaarten zijn de getallen 1 t/m 10. Je mag steeds een kaart weggooien, maar als je van drie van die kaarten uit je hand een som kan maken, mag je ze alledrie weggooien. Een goede reden om even goed te tellen!

In plaats van 1 kaart, mag je nu 3 kaarten afleggen en 3 nieuwe pakken.

Emotie-regulatie oefenen

Ben je net lekker koninginnen aan het verzamelen of varkentjes in de modder aan het gooien…. krijg je opeens een pestkaart! Probeer dan maar eens kalm te blijven.

Iedere speler krijgt voldoende pestkaarten: bij De Hartenkoningin kan je bijvoorbeeld met een ridderkaart koninginnen bij elkaar stelen of met een slaapdrankje de koningin weer in slaap sussen. Bij Moddervarkens zijn er regenkaarten waarmee alle varkens weer schoon worden. Of je speelt een bliksemkaart en laat elkaars droge schuren afbranden.

Ben je net lekker aan het bouwen, komt er een ridder langs….

Let je dus alleen op je eigen kaarten, dan kan je door anderen flink worden ingemaakt! Gelukkig kan je je met een aantal kaarten ook weer beschermen tegen die aanvallen. Bij Moddervarkens kan je een bliksemafleider installeren of zelfs je schuur helemaal dichttimmeren. Bij De Hartenkoningin zijn er draken en toverstokjes om je te weren. Een goede reden om die hulpkaarten te verzamelen, ook al kost het je kaarten waarmee je punten verdient.

Kaarten die je helpen je varkentje vies te houden.

Snel, makkelijk en hilarisch

Ik zou hier wel een geluidsfragment willen plaatsen om te laten horen hoeveel plezier kinderen met beide spellen hebben. De spanning van het zelf bouwen en het elkaar constant dwarszitten maakt deze spellen dynamisch. De regels zijn vrij eenvoudig en na een keer spelen duidelijk. En beide spellen zijn compact en snel. Nou ja, compact wel, maar snel… als kinderen het eenmaal gespeeld hebben, willen ze nog een keer en nog een keer en….. Neem er dus toch maar even de tijd voor 🙂

Algemene informatie over de spellen

• aantal spelers: 2 – 5 (De Hartenkoningin) 2 – 4 (Moddervarkens)
  • tijd: de eerste keer ben je ongeveer 30 minuten kwijt, daarna spelen kinderen dit in een kwartier. Ideale vuller van een regenachtige pauze.