“Jullie reizen in een karavaan door een donker bos. In de verte zie je een groepje ongure types staan. Wat doe je?”
> Ik: Laten we omkeren en teruggaan.
>> Alle kinderen in de groep: Kom op, we gaan knokken!!
“Jullie hebben de ongure types in de pan gehakt en reizen verder. Het wordt al donker en jullie zoeken een plek om te overnachten. Wat doe je?”
> Ik: We blijven in de kar totdat we een hotel vinden.
>> Alle kinderen in de groep: laten we op deze open plek in het bos kamperen.
Conclusie: de kids zijn veel stoerder dan ik en ik ben een schijterd! Dat had ik helemaal niet van mezelf verwacht!
Als nieuweling mocht ik aansluiten bij een ad&d-sessie die mijn man organiseerde voor onze zoon en zijn vrienden. Ik werd er pijnlijk geconfronteerd met mijn hang naar zekerheid en voorspelbaarheid.
Het is een ander spel dan alle spellen die je kent
In het spel Dungeons and Dragons gebruik je géén speelbord (maar een plattegrond), géén pionnen (maar miniaturen) en geen gewone dobbelstenen (maar 10, 12 of 20-zijdige dobbelstenen). Ook heb je altijd papier en pen nodig om aantekeningen te maken.
Samen stap je een verhaal in waarbij je avonturen beleeft en gevaren moet trotseren. Vooraf kiest iedere speler een karakter. Ieder karakter heeft zijn eigen unieke eigenschappen en krachten. Veel spelers geven hun karakter zelfs een naam. Hier lees je bijvoorbeeld de blog van Emmy over de verschillende karakters die zij door de jaren heen heeft gecreëerd en gespeeld.
Aan het begin van het spel krijg je van de spelleider een overzicht van je karakter. Dat overzicht ziet er eerst ingewikkeld uit, maar als speler leer je het vrij snel te lezen. Als jouw karakter bijvoorbeeld heel slim is, krijg je bij iedere worp van je dobbelsteen een +2 als het om een slimme move gaat.
Toen mijn zoon kleiner was (en toen al helemaal fan van Ad&d) gebruikten we deze manier van beschrijven ook voor dagelijkse dingen: ‘jij hebt echt een +4 op snelheid!’
Getallen lezen en rekenen is een belangrijk onderdeel van dit spel. En omdat het een Engels spel is, komen de spelers al snel in aanraking met Engelse termen. Dat gebeurt gedurende het spel en verloopt soepel en spelenderwijs, waardoor de woordenschat ongemerkt uitgebreid wordt.
Je regisseert én speelt in je eigen film
Mijn zoon heeft zijn enthousiasme over Ad&d (of D&D, Dungeons & Dragons) niet van een vreemde. Ook mijn man speelt het fanatiek. Hij noemt het een Avontuur uit Blik, omdat je als spelers het spel zelf maakt. Alleen je fantasie bepaalt de grens van wat er kan gebeuren.
Er is een spelleider (Dungeon Master – DM) die het verhaal leidt, maar ook niet precies weet hoe het verhaal zal lopen. Meestal haalt de Dungeon Master het verhaal uit een van de vele avontuurboeken die er zijn. Hoe de groep op een situatie reageert, kan ook de DM niet bepalen. Het is wat dat betreft het ultieme coöperatieve spel.
Goed nadenken over je acties
Je moet goed nadenken wat je doet, merkten ook mijn zoon en zijn vrienden laatst. In het spel belden ze aan bij het huis van een goblin. Ze stuurden de speler met het meeste charisma naar de voordeur. Terwijl de rest om een hoekje stond te wachten, belde zij aan. De goblin deed open en vroeg chagrijnig: ‘Wat is er aan de hand?!’
Over een antwoord had de groep helemaal niet nagedacht. Dus stond de speler met haar mond vol tanden. En ook al heb je + 3 op charisma, als je niet weet wat je moet zeggen kom je toch niet verder. Dan word je door een gobelin gewoon uitgelachen en gooit hij de deur weer in je gezicht dicht.
Los van de goblins, pratende dieren en tovenaars is ad&d een mogelijkheid om sociale situaties te oefenen. De groep bespreekt vooraf hoe ze iets aan gaan pakken en wie daarvoor de beste eigenschappen heeft. En lukt het niet? Dan probeer je het gewoon op een andere manier.
Kruip in de rol van een van de schatzoekers van de Kuala- Archipel
Hoe enthousiast man en zoon ook zijn, zelf heb ik moeite met de sandbox die Ad&d is. Ik vind het moeilijk om alleen met je fantasie een verhaal vorm te geven. Geef mij maar een spel waarbij er wat meer sturing is. Zoals een van de vier spellen die ik in deze blog beschrijf.
Sinds kort kan ik een nieuw spel aan het lijstje toevoegen. Ik ontving het spel/boek De Schatzoekers van de Kuala-Archipel van 999 Games om uit te proberen.
De Schatzoekers van de Kuala-Archipel heeft hetzelfde unieke spelconcept als D&D, maar biedt je veel meer houvast
Als speler kies je een karakter en werk je samen om een avontuur tot een goed eind te brengen. Het avontuur speelt zich af in een stripboek en het boek leidt je als het ware door het verhaal heen. Toch zijn de spelers de baas en maken ze samen keuzes die bepalend zijn voor de loop van het verhaal.
1. Open de doos en kies je karakter
Zodra je de doos opent, begint het avontuur. Op de achterkant van de spelregels vind je direct de spelregels en in de doos zitten niet meer dan vier boekjes: voor ieder karakter een.
Ook hier heeft ieder karakter zijn krachten:
✅ Sara kan met dieren praten waardoor ze extra informatie kan krijgen.
✅ Kik is heel sterk, waardoor het openslaan van een kist voor hem een peulenschil is.
✅ Net is heel snel en wendbaar en kan zich dus door kleine gangetjes wurmen om extra informatie te zoeken.
✅ Gabby is een erg goede puzzelaar en krijgt bij de meeste raadsels een extra hint.
2. Open je boek….
Als iedereen een karakter heeft gekozen, krijgt iedere speler haar eigen boekje. Neemt de tijd om de inleiding te lezen. De boekjes zijn opgebouwd als stripboek en lezen daardoor vlot. Vanaf pagina 5 moet iedereen aan het werk, want dan begint het avontuur.
Op de achterkant van de schatkaart vind je kort de spelregels. Het is handig om die met elkaar even door te lezen. Bij ons las de jongste alles voor. Goede oefening begrijpend lezen! En voor de andere spelers: begrijpend luisteren.
Op de spelregels kan je bijhouden hoeveel tijd jullie nog hebben en wat jullie hebben gevonden. Om er geen rommeltje van te maken heeft 999 Games daar ook aparte aparte bladen voor om te downloaden. Dat laatste heeft mijn voorkeur, want het houdt de spelregels wat netter.
De schatkaart leg je in het midden van de tafel en samen beslissen jullie welk eiland jullie gaan ontdekken. Zoek vervolgens het plaatje met dat nummer op in je boek.
3. Deel informatie, samenwerken is noodzakelijk!
Iedereen ziet hetzelfde plaatje, maar het ene karakter ziet andere (of meer) informatie dan het andere karakter. Zo is de bijdrage van iedereen noodzakelijk om verder te komen.
De plaatjes zijn super gedetailleerd en je moet echt de tijd nemen om alles goed te bekijken. In de kleinste hoekjes kan je informatie vinden!
4. Overleg, beslis en let op de tijd!
Steeds als de spelers op een nummer stuiten, bladeren ze naar het plaatje met dat nummer. Zo ben je heen en weer aan het bladeren door het boek. Omdat iedere speler haar eigen informatie inbrengt, moet de groep steeds goed overleggen wat ze gaan doen: overleggen, overtuigen en beslissen.
Maar pas op: bij sommige plaatjes staat een symbool dat aangeeft dat je een dag moet afstrepen. De spelers hebben maar 5 dagen om de schatten te verzamelen. De tijd is dus de factor waartegen de spelers vechten. Zorg dat alle schatten op tijd verzameld zijn, want de tijd tikt door…
Een spannend familiespel en een opstapje naar meer!
In De Schatzoekers van de Kuala-Archipel is de bijdrage van elke speler van belang.
Niemand kan de kantjes er vanaf lopen, of een andere speler overslaan.
999 Games heeft verschillende avonturen zoals De Schatzoekers van de Kuala-Archipel. Dus als je de smaak te pakken hebt, kan je door voor een volgend avontuur. En als je na deze avonturen het boek los wilt laten, kan je de opstap maken naar Dungeons and Dragons. Mét of zonder begeleiding van een Dungeons Master.
Ikzelf ga eerst nog wat Adventure by Book proberen, voordat ik weer met mijn eigen voorzichtigheid geconfronteerd word in een D&D-avontuur.
- aantal spelers: 1 – 4, je kan dit spel dus ook solo spelen! En doen er minder dan 4 personen mee, dan zorgt het spelsysteem ervoor dat je het spel gewoon kunt spelen zonder de speciale eigenschap van die karakters.
- tijd: op de doos staat 45 minuten. Wij zijn er de eerste keer een stuk langer mee bezig geweest, omdat het een eerste keer echt uitzoeken is hoe het spel werkt. Je kan het ook korter maken, als je het avontuur in stukjes deelt.
- vanaf: 7+ zegt de uitgever. Lezen is belangrijk voor dit spel, net als het herkennen van cijfers en kunnen rekenen. Soms gaat het alleen om heel goed kijken naar de tekeningen en dan kunnen jongere kinderen gewoon meedoen. Overigens staan in de spelregels tips om het te spelen met jongere spelers.
- prijs: rond de € 29,- (update najaar 2023)
Deze blog schreef ik in 2020 en is geüpdatet in 2023. Je vindt affiliatelinks in deze tekst. Als je via deze links het spel (of iets anders) aanschaft, steun je de website en het werk van Pen & Pion 🎲🧩♟️
Andere Adventure By Book boeken