Spelen is een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen.

Jacques Yves Cousteau

 

Je beurt afwachten, een goede zet bedenken, veranderen van plan….. een spel doet een beroep op allerlei vaardigheden.

Maar ook concrete kennis komt aan de orde, bijvoorbeeld bij het uitrekenen van je eindscore of het neerleggen van een goede tijdlijn.

Zet spellen gericht in waardoor leerlingen kennis activeren, lesstof herhalen en verdiepen. Koppel een spel aan leerdoelen. Geef feedback en bespreek het spel na.

Dan werk je aan: sociale vaardigheden, denk- en gedragsvaardigheden (executieve functies), 21ste – eeuwse vaardigheden, motoriek, ruimtelijk inzicht en vakinhoud.

 

 

Spellen bieden:

  • uitdaging aan hoogbegaafde en plusleerlingen
  • spreektijd voor introverte en hsp-leerlingen
  • oefening in concentratie en zelfregulatie
  • een nieuwe context voor de verlengde instructie
  • gelegenheid om je eens van een andere kant te laten zien
  • gelegenheid om nieuwe contacten te maken

En dat allemaal met een flinke dosis plezier!

 

 

 

 

 

 

 

 

Een andere manier van leren
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial