Hogere denkfuncties stimuleren met spellen

schoolvoorbeelden

Mijn nieuwsbrief levert me heel veel leuke contacten op. Zo mailde Loes Meijs me een tijdje terug. Loes heeft een praktijk voor remedial teaching in Leusden, waar we afspraken om het eens over spellen te hebben.

Loes is namelijk net zo enthousiast over de kracht van spellen als ik! Van haar kreeg ik bijvoorbeeld dit superleuke rekenspel te leen. Haar praktijkruimte staat vol spellen. Loes zet spellen veelvuldig in als ze op school of in haar praktijk met kinderen vaardigheden traint. Ze gebruikt ze om rekenen en klokkijken te oefenen, maar ook voor het verbeteren van begrijpend lezen.

‘Begrijpend lezen doet een beroep op logisch redeneren en dat kan je heel goed oefenen met spellen’

Loest kiest daarvoor vaak deductiespellen zoals Wie is de Dader. Kinderen combineren informatie waardoor kaarten afvallen of juist in het spel blijven. Ze vormen een theorie en toetsen die vervolgens aan de kaarten die er nog liggen. Klopt het? Dan hebben ze gewonnen. Klopt het niet, dan hebben ze meer informatie nodig voor een juiste theorie of hebben ze ergens een verkeerde conclusie getrokken.

Ook kiest Loes er soms voor om samen met een kind een spel te maken. Een van haar cliënten is een meisje met leerproblemen en een stoornis in het autistisch spectrum. Loes vroeg haar een spel te maken over haar grootste interesse: het computerspel Roblox. Samen met Loes heeft ze een Roblox-kwartet gemaakt en ligt er nu een product waar ze heel trots op mag zijn.

‘Als kinderen zelf een spel maken, zetten ze hogere denkfuncties in’

Loes: ‘Bij het maken van dit kwartet waren we met taal-denkrelaties bezig. Eerst moesten we nadenken welke setjes een kwartet vormen, dat betekent dat je informatie splitst. Tegelijkertijd breng je ook weer informatie samen, want welke onderverdeling maak je binnen zo’n set?’

Kwartet!

Naast de hogere denkfuncties oefenen kinderen ook praktische vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken van informatie op de computer, op het kritische beoordelen van plaatjes en het formuleren van de kwartetnamen.

Loes merkt dat ouders van cliënten in het begin een beetje terughoudend zijn over de inzet van spellen. ‘Ze vragen zich af wat een kind nou leert van een spelletje spelen. Maar uiteindelijk zien ze aan de resultaten dat dat het spel bijdraagt aan de verbetering van vaardigheden’.

De buurkat kwam toevallig binnenlopen, hoort niet bij de inventaris.

Ik kan me helemaal vinden in de aanpak van Loes en vind het leuk om een paar van haar spellen te lenen. Geinig aan het Roblox-kwartet is dat mijn zoon míj nieuwe woorden leert. Wist jij bijvoorbeeld dat Roblox bestaat uit soorten spellen die weer opgedeeld zijn in een onderverzameling van games? En dat je een Red Sparkle Time Fedora kan sparen of een Ice Crown? Ik niet. Gelukkig legt zoon het me rustig uit: ‘Oké mam, ik vertel het nog één keer….’

Overigens laat Loes al haar spellen drukken bij Gozi en is ze daar erg enthousiast over.

Voor coaches en scholen is het interessant om na te denken over spellen als leermiddel. Meer weten? Lees hier verder.

Dit artikel delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.