SOS Dino – overleggen, overtuigen en samen dino’s redden

samenwerken

Overleggen, overtuigen en samen dino’s redden

Op het spelbord leven vier dino’s. Maar gevaar dreigt: de vulkanen barsten uit en langzaam stroomt de lava over het hele eiland. Red samen de dino’s en de zes dino-eieren voor het eiland een kokende brij is! Van Asmodee kreeg ik SOS Dino om te testen. Arthur (7), Eva (6), Sam (7) en Genna (7) uit groep 4 hebben dit coöperatieve spel uitgeprobeerd.  In heel goed overleg lukte het om alle dino’s en vier van de eieren in veiligheid te brengen.

De kracht van SOS Dino in de klas

SOS Dino is een samenwerkingsspel. Vooraf hebben we afgesproken dat iedereen advies mocht geven. Degene die aan de beurt is, neemt uiteindelijk de beslissing.

Dat betekent dat je je advies van goede argumenten moest voorzien om je medespeler te overtuigen. Onverwacht werd SOS Dino daardoor ook een taalspel.

Het bleek soms ook echt een uitdaging om naar het advies van medespelers te luisteren en dan toch zelf de beslissing te nemen. Of te accepteren dat de ander jouw advies niet opvolgt.

SOS Dino doet een beroep op planning omdat de lava langzaam het eiland overneemt: welke dino red je als eerste, ga je voor alle eieren of laat je er een paar achter. Verplaats je een dino te laat dan kan het, in de woorden van Eva, zomaar Game Over zijn voor die dino.

Hoe gaat het spel?

SOS Dino bestaat uit een spelbord, vier dino’s, zes dino-eieren, vier vulkanen, vier grote bergen waar de dino’s in veiligheid zijn, een aantal prikkelstruiken en een zak vol speeltegels. De struiken zet je vooraf in elkaar en kunnen zo in de doos. De bergen moet je wel elke keer in en uit elkaar halen,  anders kan je ze naderhand niet opbergen.

Belangrijk voor het spelverloop is dat de dino’s en de vulkanen overeenkomstige kleuren hebben: vier kleuren voor de dino’s, zelfde vier kleuren voor de bloemen rond de bergen.

In de handleiding staat dat degene met de kortste armen mag beginnen. Arthur, Eva, Sam en Genna gingen direct meten en uiteindelijk mocht Eva starten.

Elke beurt pak je een tegel uit de zak. Op een tegel staat een lavastroom met een aantal bloemetjes ernaast. De tegel leg je aan bij de vulkaan van dezelfde kleur. Staat er op de tegel ook een pootje, dan mag je een stap zetten met een dino. Maarrrrrr…..niet met een dino van dezelfde kleur!

Soms slaat er een meteoriet in of ontploft een vulkaan. Dat zorgt voor extra obstakels waar de dino’s langs moeten in hun sprint naar veiligheid.

Wat zeggen de testers?

Ik zag een potje projectmatig werken waar alle testers blij van werden: Eva ontpopte zich als projectleider die samenvatte en de acties en de tijd in de gaten hield.

Arthur ondersteunde het geheel inhoudelijk met sterke argumenten en adviezen.

Sam hield de materialen in de gaten en lette goed op hoeveel eieren er nog lagen. Genna was de stille kracht die uitgebreid nadacht voordat ze een stap zette en ondertussen scherp oplette of alles wel volgens de regels verliep.

Tijdens het spel werd er heel veel gepraat. De voor- en nadelen van een stap met een bepaalde dino werden uitgebreid besproken. Eva vond dat het overleg  ‘soms wel een beetje geruzie werd en dat was niet leuk.’ Toch sloegen de testers graag het buitenspelen over om het spel af te maken.

En uiteindelijk werden alle kinderen een beetje verliefd op de dino’s: ze gaven ze nieuwe namen en ze werden uitgebreid geknuffeld.

Eindoordeel

SOS Dino is een schattig en tegelijkertijd spannend spel waarmee je samenwerken oefent. Aan het begin heeft iedereen nog de neiging om een dino voor zichzelf te claimen. Maar op een slimme manier dwingt het spel de spelers tot samenwerken en dat levert mooie discussies en afgewogen beslissingen op.

Algemene informatie over SOS Dino:

  • aantal spelers: 2 – 4
  • tijd: 25 minuten (mijn testpanel had iets langer nodig omdat er soms best veel opties besproken moesten worden)
  • vanaf: 7+
  • uitgever: Asmodee
  • prijs: € 27,95

Dit artikel delen: