Op de NOT sprak ik een kindercoach bij wie spellen een hoofdrol spelen in haar coaching. Graag wil ik hier delen van ze me vertelde. Ze speelt namelijk niet alleen een spel met het kind, maar besteedt ook aandacht aan de voorbereiding en de sociale interactie die er bij een spel komen kijken.
Samen met het kind neemt ze eerst de spelregels van het spel door en laat ze het kind daarvan een mindmap maken. Daarna legt het kind de regels aan haar uit. Bij de feedback daarop let ze niet alleen op logica en taal, maar ook non-verbale communicatie. Als een kind er zeker van is dat ze het spel uit kan leggen, mag ze een vriendje vragen. Dat vriendje komt een volgende keer mee en leert dan van het kind hoe het spel gaat en samen kunnen ze het spelen.
Wat een mooie manier om stap-voor-stap je een spel eigen te maken en te delen met anderen. En zelf te groeien!
Het lezen van spelregels, het uitleggen daarvan aan anderen.. het zijn oefeningen in begrijpend lezen: lezen, luisteren, logisch redenen, samenvatten, afstemmen op je publiek…. alles komt aan de orde.
Lees ook mijn blog Vertel in je eigen woorden over het drama van een werkstuk maken…. en dat het dan toch allemaal goedkomt.

Spelregels van het mini-spel Wollige Warboel

Spelregels van een van de spellen van de Gele Serie voor groep 1 en 2.