Pittige lesstof? Laat leerlingen er een spel van maken

schoolvoorbeelden

Het zoemt in klas 4 VWO. In groepjes maken leerlingen een spel over de stikstofkringloop. Voor mij is biologie al weer jaren geleden en stikstofkringloop…. wat was dat ook alweer? Ook voor de vierdejaars een lastig onderwerp. Ik mag een middagje meekijken hoe zij deze noot kraken.

Binas

Marian, de biologielerares van de groep, laat me in de Binas het schema zien. Marian: ‘De stikstofkringloop is moeilijk te doorgronden voor leerlingen. Het is complex: er zijn bijvoorbeeld meerdere routes en er zijn veel onderliggende processen en stoffen.’

Dat is precies de reden waarom Marian de lesstof niet alleen in het boek behandelt, maar haar leerlingen vervolgens ook drie lessen de tijd geeft om van deze kringloop een spel te maken.

‘Sommige leerlingen komen er nu achter dat ze het proces nog niet snappen.’

Om een spel te kunnen maken moet je je onderwerp heel goed kennen. Of beter: door een spel te maken leer je (nog meer) over je onderwerp.

Een groepje leerlingen maakt een kwartet en bespreekt hoe ze de lesstof in categorieën moeten onderverdelen. Marian: ‘Met een kwartet maak je eigenlijk een kleine, gecategoriseerde samenvatting. Ze moeten dan dus goed uitzoeken wat de rode draad is.’

Een andere groep maakt een memorie en visualiseert daarbij de keten. Op weer een andere tafel ligt een domino waarin je als spelers de kringloop aanlegt. Op mijn vraag of het dan een coöperatief spel is, roepen de jongens: ‘Ja, klopt!….’Uhhh…nou, eigenlijk ook weer niet.’ Alles blijkt dus nog in ontwikkeling 🙂

Bij elk groepje ligt de Binas open en de meeste leerlingen zijn geconcentreerd aan het werk. Er hangt een ontspannen sfeer in de klas. Bij de ene groep hoor ik een discussie over de stikstofkringloop, bij een andere groep over de vorm van een spelbord of over de punten die een speler per vraag kan verdienen.

Al die discussie heeft uiteindelijk met de vakinhoud te maken. De discussie over de puntverdeling per vraag gaat erover wat makkelijke en wat moeilijke vragen zijn. De discussie over de vorm van het spelbord gaat erover hoe je de stikstofkringloop opdeelt.

Marian loopt door de klas, stelt vragen en geeft hier en daar suggesties. Bijvoorbeeld bij het groepje dat een draaischijf heeft gemaakt. De draaischijf bepaalt welk spel de speler moet spelen om kaarten te verzamelen voor de stikstofkringloop. Prachtig idee, maar dat zijn vier spellen in een. Een heel ambitieus project voor drie lessen.

‘Je merkt bij deze opdracht ook welke leerlingen vaker spellen spelen. Die lepelen heel snel verschillende spelconstructies op.’

Als er na drie lessen een spel ligt, volgt er een beoordelingsronde. Leerlingen spelen elkaars spel en letten daarbij op vorm en inhoud. Ze controleren of het spel speelbaar is én letten op de vakinhoud: zitten alle organismen en stoffen erin, kloppen de processen en is de volgorde van de stikstofkringloop correct?

Marian is enthousiast over deze werkvorm. De leerlingen zijn betrokken en krijgen de stikstofkringloop echt in de vingers omdat ze de lesstof herhalen en er uitgebreid mee puzzelen.

*Met dank aan 4 VWO en docent Marian die ook voor de foto’s van de spellen zorgde.

Dit artikel delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.