Samen nadenken over sommen, alternatieven zoeken en rekenen automatiseren.

Het Masker van Amon Ra stimuleert kinderen op een speelse manier te zoeken naar de beste som.

Bij dit spel is het spelbord de plattegrond van een museum met als topstuk Het Masker van Amon Ra. ’s Avonds dringen vier spelers het museum binnen en sluipen over de laserstralen richting Het Masker.

Op de NOT maakten we van het spelbord een levensgrote variant en raceten twee teams van juffen en meesters op skippyballen over de getallen. Hoe leuk om daarbij dezelfde dynamiek te zien ontstaan als bij de kinderen rond het spelbord.

De kracht van Het Masker van Amon Ra

In het museum liggen laserstralen met daarop getallen. Een speler kan alleen over de lasers als ze dat getal dobbelt of een som kan maken met het getal als uitkomst. De speler mag daarvoor zoveel dobbelstenen gebruiken als ze wil: 1 of 2 of 4 of alle 6.

De dobbelstenen die ze heeft gebruikt geeft ze door aan de volgende speler. Met de dobbelstenen die ze niet heeft gebruikt voor de som, mag ze nu dobbelen voor het volgende getal.

Heeft ze dan nog dobbelstenen over? Dan mag ze verder naar het volgende kaartje. Zo gaat ze verder tot alle dobbelstenen op zijn of ze niet meer kan.

Ieder kind kan dit spel op haar eigen niveau spelen, want: als je 15 gooit, kan je 3 vijven apart leggen, maar een 3 én een 5 mag ook. Bij die laatste heb je  meer dobbelstenen over voor je volgende ronde.

Vooral bij de getallen boven de tien is het flink puzzelen. Soms moet je misschien aftrekken of je moet én vermenigvuldigen én optellen om over je getal te mogen springen.

De gunstigste som

Normaal gesproken speel ik dit spel op het spelbord met vier spelers en rekent ieder kind haar eigen sommen uit. Op de NOT hebben we twee dingen veranderd:

  1. het spelbord werd een levensgrote rekenspel
  2. twee teams van twee of meer personen streden tegen elkaar.

Leerpuntjes! Want:

  1. een levensgroot spel zorgt voor heel veel beweging en dynamiek
  2. de teams overleggen met elkaar over de beste aanpak. Dat levert veel discussie opEen team koos nooit zomaar een som, maar altijd de gunstigste combinatie van dobbelstenen. 

In de klas houd ik het nog wel bij het bord, maar ga ik Het Masker van Amon Ra inzetten tussen teams. Het levert een rijke taal- en rekenomgeving op.

De kaartjes op het spelbord pas je trouwens makkelijk zelf aan: heb je net de tafels behandeld, zet een aantal getallen uit die tafels op vijftien kaartjes en de leerlingen hebben een nieuwe uitdaging.

 

Bewegend leren deze lente!

Op de NOT was onze nieuwe versie van Het Masker van Amon Ra een hit. Zet je dit spel dit voorjaar in op het schoolplein, dan sla je meerdere vliegen in een klap: rekenen, bewegen, samenwerken.

Hier het recept om van het bordspel een levend rekenspel te maken:

  1. Knip een aantal kartonnen borden. Zoveel je wilt, de borden vormen de baan.
  2. Verf of spuit getallen op de borden. Een snel alternatief is trouwens de getallen op het schoolplein te krijten.
  3. Zorg voor zes grote dobbelstenen, liefst in verschillende kleuren (wij kochten ze bij Het Kruitvat, maar een goede speelgoedwinkel heeft ze meestal ook).
  4. Koop twee stevige skippyballen (wij kochten ze bij Bol.com).
  5. Zorg dat er iemand is die de gebruikte dobbelstenen opraapt en apart legt. Het team dat aan de beurt is, weet dan steeds precies welke dobbelstenen ze nog mogen gebruiken.

Veel plezier! 

Hier download je de snelregels van het spel. 

 

Praten over sommen en springen over getallen
Getagd op:                    
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial